ابراهیم زارع پور – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
سید حمید خداداد حسینی – عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
حمیده رشادت جو – عضو هیآت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده
با شدت گرفتن رقابت، امروزه شاهد پیشی گرفتن تمرکز بر روی روابط به جای تمرکز بر روی مبادله هستیم. در وضعیت جدید بازاریابی انبوه کارآیی چندانی نداشته و از سودآوری کمتری برخوردار است. در شرایطی که میزان عرضه زیاد است و بیشتر بازارها در مرحله بلوغ به سر میبرند، مشتریان جدید به سختی یافت میشوند. علاوه بر این اعلام شده است که کسب یک مشتری جدید حدود ۶ الی ۹ برابر حفظ مشتریان قبلی هزینه دربر خواهد داشت. بنابراین، نیاز مبرم به نگهداری مشتریان فعلی بشدت در شرکتها و بنگاهها احساس می شود.
در این مقاله سعی شده با توضیح مدیریت ارتباط با مشتری و بررسی مزایای آن برای شرکت، چگونگی برآورد نیازهای مشتریان و پاسخگویی بدان ها به عنوان یک مزیت رقابتی مورد بررسی قرار گیرد.
واژگان کلیدی: پاسخگویی به مشتری، مدیریت ارتباط با مشتری، سودآوری
دانیال رمضانپور – کارشناس ارشد مدیریت دولتی مدرس دانشگاه پیام نور رامسر
چکیده
منابع انسانی با ارزش ترین و مهمترین عامل توسعه هر کشوری محسوب می شود . مطالعه در این زمینه نشان داده است که کشورهای دارای تولید خالص ملی زیاد معمولاً دارای نیروی انسانی آموزش دیده و تعلیم یافته تر هستند . هدف از این مقاله بررسی اهمیت نیروی انسانی بعنوان یک منبع استراتژیک برای سازمان ها و همچنین عواملی که منجر به افزایش بهره وری نیروی انسانی می شود طرح و بررسی می گردد. از آنجایی که بهره وری گوهر سازمانی است که می تواند پایداری و بقای سازمانها را تضمین و مکانیزمی برای کسب مزیت رقابتی باشد ، لذا آنچه در سازمان منجر به بهره وری نیروی انسانی می شود این است که کارکنان سازمانها از نظر شخصیت، علایق و عواطف با فعالیت ها و مشاغل سازمانی منطبق و سازگار شوند . در این صورت علاقه به کار ، انگیزه و مسئولیت پذیری افزایش و در نتیجه به صورت مستقیم و غیر مستقیم بهره وری سازمانی ارتقاء می یابد .
واژه های کلیدی : نیروی انسانی – سرمایه انسانی – بهره وری نیروی انسانی .
ادامه مطلب ...برگرفته از: ماهنامه بازاریابی
پنج فن موفق بازاریابی به شما کمک می کند که بتوانید فروش خود را افزایش دهید،این فنون کاربرد ساده ای دارد و در ایجاد هر کسب و کاری موثر است .
1- همیشه نوآوری داشته باشید .
هر زمان که چیز جدیدی در کسب و کار خود ابداع می کنید،در واقع فرصتی برای فروش بیشتر خلق کرده اید. مثلا کار ساده ای همچون افزودن اطلاعات جدید در سامانه اینترنتی که با جذب محققان و مشتریانی که در جستجوی اطلاعات جدید رسامانه شمارا می کاوند، فرصت دیگری را برای فروش فراهم می کند .
مهسا سلطانی نشان.
تا کنون به شکل لوگو ها دقت کرده اید؟ لوگوهای برندهایی که می شناسید گرد هستند یا تیز و زاویه دار؟ چه رنگی هستند؟ آیا رنگ های لوگوها برای شما مهم است؟ آیا به تغییر رنگ و شکل لوگوی برند محبوبتان حساس بوده اید؟ این مقاله سعی دارد تا به شما کمک کند تا نسبت به انتخاب لوگو حساس تر باشید.
لوگو نمای گرافیکی و یا تصویری است که می تواند ارتباط لازم را میان ذهن مشتری و برند ایجاد نماید. یک شکل مناسب می تواند هزاران حرف برای گفتن داشته باشد، اکثر برند های قوی ، علائم شناخته شده ای دارند. وقتی نام برند نایک را می شنوید، اولین چیزی که به ذهن شما می آید چیست؟
دکتر علی رحمانی
استادیار دانشگاه الزهرا
الهام علیمردانی
چکیده:
آزمایش های اولیه مدل قیمتگذاری دارایی های سرمایه ای موید بتا به عنوان تنها متغیر تبیین کننده ای است که از قابلیت پیش بینی بازده یک ورقه بهادار وهمچنین سبدی از سهام برخوردار می باشد. در مطالعات علمی بعدی تورش های متعددی در مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای شناسایی شد. مبحث فوق موجب برانگیختن موج مطالعات به منظور توسعه نظریه های مالی با هدف تشریح علل این ناهنجاری ها گردید که مهم ترین آنها تحقیقی بود که فاما وفرنچ در سال ۱۹۹۳ انجام دادند. پژوهش آنها نشان می دهد که که نرخ های بازدهی ماهانه سهام با سه عامل در ارتباطند: عامل بازار، اندازه و عامل ارزش دفتری به ارزش بازار. برطبق تحقیقات زیادی که در این زمینه صورت گرفته اثر سایر عواملی که به طور مستقیم وارد مدل نشده اند ازطریق جزءاخلال مدل قابل اندازه گیری است و به ریسک غیر سیستماتیک معروف است .در این تحقیق به اندازه گیری این بخش از ریسک و رابطه آن با بازدهی پرداخته شده است.
واژگان کلیدی: ریسک غیر سیستماتیک، بازده سهام، اثر اندازه، اثر ارزش
گردآورنده : مجید خدابنده
سازمانها در معنای وسیع کلمه، رکن اصلی اجتماع کنونی اند و مدیریت، مهم-ترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا مرگ سازمان ها تلقی میشود. مدیران، روند حرکت از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب مطلوب را هدایت، کنترل و رهبری می کنند. امروزه، انواع خدمات و تولیدات مورد نیاز جامعه را سازمانهای گوناگون فراهم می کنند هر سازمانی با انجام دادن وظایف چند گانه یا تخصصی، هدف های عام یا خاصی را برای جامعه و مردم آن متحقق می سازد.
از ابتدای تاریخ، ضرور تمامی زندگی اجتماعی انسانها را به همکاری واداشته است که این همکاری در ابتدا ساده و خودجوش بود ولی با گذشت زمان به تدریج پیچیده و دشوار شد و با آگاهی توأم شد.
توسط: محمد افشار
با وجود اینکه دیدگاههای متفاوتی از سوی صاحبنظران در زمینه توجه به مشتری ( مشتری مداری) ساخت در کلاس جهانی ارائه و پارامترهای مختلفی برای آن در نظر گرفته شده، و در مورد میزان تاثیر هر یک از این موارد هم نظرات متفاوتی وجود دارد، اما یک غایت کلی در تمام دیدگاهها سرآمدی در عرصه کسب و کار جهانی است.
. شرایط امروز به صورتی است که هر شرکت و سازمانی باید خود را در این شرایط مورد ارزیابی قرار دهد و جایگاه خود را مشخص کند. برای رسیدن به سطح تولید خصوصاً در بازار جهانی مهمترین مسئله حائز اهمیت بازار داری است؛ به عبارت روان تر در بحث ۷M نقش بازار و بازاریابی از اهمیت خاصی برخوردار است و یک شرکت/ سازمان برای رسیدن به سطح جهانی باید مشتری مدار باشد. این الگویی بوده که در چشم انداز و رسالت بسیاری از شرکتها و سازمانهای بزرگ بین المللی وجود دارد و باز هم تاثیرات و اهمیت ۷M را نشان می دهد.
بهنام میرزایی؛ مدرس دانشگاه و عضو اتاق فکر سازمان بازرگانی تهران
مقدمه: کشور ایران در حوزه اقتصاد مرحله زیست گذرانی را پشت سر نهاده و جهش ورود به مرحله صنعتی شدن (اقتصاد چند قطبی) را آغاز نموده که تواماً رفتار آنلاین اجتماع، مسائل جمعیت شناختی و روانشناختی را در بر می گیرد.بازاریابی جهانی شامل فرآیند تمرکز منابع و اهداف شرکتها روی فرصتها و نیازهای محیطی است. اگرچه اصول بازاریابی فراگیر است ولی بازارها و مشتریان متفاوتند به این معنی که هر کشور و هر شخصی منحصر به فرد و بیانگر این واقعیت که همیشه نمی توان تجربه یکسانی را در همه جوامع اقتصادی بکار برد و اینجاست که اصول سه گانه بازاریابی یعنی خلاقیت ، تمایز و نوآوری بیشتر از قبل احساس می گردد.بسیاری از بازاریابان بسته بندی( packaging ) را همراه با عناصر دیگر آمیخته بازاریابی یعنی قیمت ، کالا ، مکان و تبلیغات پیشبردی بعنوان پنجمین(p) می دانند.
بسته بندی مناسب انگیزه لازم برای تولید را به تولید کنندگان داده و تاحدودی آنان را در مقابل رقبای مقلد حفظ و در نهایت تنوع و حق انتخاب بیشتری را برای مشتری فراهم می نماید.بسته بندی به نوعی یک فرصت اشتغال و یک کمک کننده مهم جهت کارآیی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و اثر بخشی صادرات بمنظور انتقال پیام به خریدار بشمار می رود
با توسعه تجارت الکترونیک در سراسر دنیا به واسطه گسترش کاربری اینترنت الگوها و مدل های تجارت و اقتصاد به طور کلی دچار دگرگونی شد این مسئله نه تنها جنبه های تکنیکی و اجرایی کار را تغییر داد بلکه اصول و معیارهای استراتژیک را نیز دچار تحول کرد و در نتیجه بخش های مختلف تبلیغات، فروش، بازاریابی، مدیریت ارتباط مشتریان و... به شدت از این امر تاثیر پذیرفتند.
امروزه استراتژیست های بازاریابی سازمان ها بدون توجه به ابزارها و ویژگی های محیط وب نمی توانند راهکارهای درستی برای برنامه ریزی پیش بگیرند. از این رو نقش آمار و اطلاعات آماری در دقیق تر شدن و هدفمند شدن برنامه ریزی ها بسیار مهم و موثر است.
گرد آورنده : قدسیه ایومن (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی )
چکیده :
بیش از هفتاد سال از تصویب قانون تجارت می گذرد. قانون تجارت ایران در حال حاضر پاسخگوی نیازهای تجاری موجود در فضای بازرگانی کشور نبوده و باید بر اساس تغییرات ایجاد شده در مفاهیم تجاری و مرزهای جغرافیایی بازرگانی بازنگری و اصلاح شود. چون همه کشورها در این مدت قانون تجارت خود را بر اساس مفاهیم نوین تجاری تغییر داده اند و تعداد زیادی از آنها حتی دوبار به بازنگری و اصلاح آن پرداخته اند و باید متناسب با فضا، ابزار، محیط، عناصر تجاری تغییر کند در غیر اینصورت مانع توسعه تجاری کشور میشود. در این راستا اهتمام بر اعتلای قوانین به عنوان عنصر اصلی نهاد حقوقی، از اولویتهاست. شکوفایی اقتصاد ملی نیز به عنوان یک عرصه مهم ،نیازمند قوانینی است که در عین شفاف و جذاب ساختن محیط کسب و کار، با توجه به ویژگیهای ملی و در تعامل با تحولات اقتصاد جهانی، با به نظم کشیدن روابط اقتصادی، از حقوق فعالان این عرصه پشتیبانی کند. در بین قوانین اقتصادی بیتردید قانون تجارت بیهمتاست، مجموعهای که در گسترهای بسیط و در عین حال منسجم، مقررات مختلفی از تعریف تاجر تا قراردادهای تجارتی، از اسناد تجارتی تا حقوق شرکتها و از ثبت تاجر تا تصفیه و ورشکستگی و حوزههای فراوان دیگر را به نظم میآورد؛ از این رو چه از لحاظ گستردگی موضوعها و چه از باب حساسیت آنها بینظیر است. با شناخت همین جوانب، هیئت وزیران در تاریخ ۱۹/۴/۱۳۸۱، تدوین لایحه اصلاح قانون تجارت را تصویب کرد و نوسازی این قانون مهم را که بیش از هفتاد سال از تصویب آن میگذرد، دردستور کار قرارداد.
کلید واژه : قانون تجارت – حقوق شرکتها – اسناد تجارتی – بازسازی و ورشکستگی – لایحه اصلاح قانون تجارت
یک وب سایت تجارت اینترنتی چیست و چه بخش هایی دارد؟ اکثر ما می توانیم به این سوال پاسخ دهیم: مانند دیگر وب سایت ها متشکل از بخش های استاتیک و داینامیک است و در آن محصولات قابل فروش ارائه شده اند به همراه سبد خرید و سیستم های پرداخت آنلاین و... . اما چه چیز یک سایت تجارت اینترنتی را از بقیه سایت ها متمایز می کند؟
منبع: چهارراه تبلیغات
با وجود همه عوامل مساعدی که تبلیغات تجاری را در ایران به سوی رشد و کمال میبردند عواملی نیز وجود داشتند که مانع از این میگردید که رشد و تکامل تبلیغاتی بازرگانی سرعت و جهت مطلوب را داشته باشد. مهمترین این عوامل نامساعد به شرح ذیل میباشند.
اول ـ بیاعتقادی مقامات دولتی: مقامات دولتی در ایران نسبت به نقش ایجادی تبلیغات تجاری بیاعتقاد بودهاند. لهذا کمکی به رشد این فن و حرفه نکردند. زیرا قبول نداشتند که تبلیغات تجاری تولید و صنعت را توسع میدهد و به کمال میبرد. حتی سطح زندگی و نحوه تغذیه مردم را بالا برده فعالیت تولیدی و ایجادی را در کشور ترقی میدهد و بالاخره قیمت فرآوردهها را متعادل میکند و کاهش میدهد.
اکبر احمدی – کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
دبی هریسون، هانس جلبرگ
این مقاله نقطه آغاز تجربی را برای این ادعا بر میگزیند که بیاکور، تولید کننده سوئدی پیشگام در بیوسنسورهای کششی، «در آرزوی خلق بازار خودش بود» یک مطالعهی موردی عمیق، تشریح میکند که چطور بیاکور فعالیتهای تفکیک را برعهده گرفت، در حالیکه بازار را برای تکنولوژی کالای جدیدش یعنی بیوسنسورهای کششی، قالبریزی میکرد. این مسئله شامل تثبیت کردن شیوههای مبادله با مشتریان، کالا و هویت شرکت میباشد. تلاشهای بیاکور بعد سازنده تفکیک بازار را برجسته میکند که تا بحال توجه چندانی به آن نشده است. بیاکور به جای فرآیند توصیف، تصمیمگیری و عمل، در طرح تدریجی تفکیک بازار از طریق یک فرایند متقابل (دوطرفه) و تکراری شرکت کرد که شامل همکاری نزدیک با کاربران تدریجی میباشد. به طور همزمان، بازاریابی تکنولوژی جدید شکل گرفت. بنابراین، مقابله داستان «بازارها از شبکهها» را گزارش میکند که این داستان شرح میدهد که چطور عملکرد تفکیک بازار، میتواند پیامدهایی برای بازار داشته باشد.
مولفان : لورن بلکر – گری اس تاپچیک
خلاصه کتاب: مقدمه:
اولین تجربه مدیریت افراد غالبا اتفاقی کسب می شود . استعفای مدیر
سابق،کارایی بالا، توسعه شرکت وافزودن بخشهای جدید متداولترین عوامل
ایجاد فرست برای کسب اوین تجربه است. حال آنکه اولین قدم که همیشه مهمترین
و سخت ترین گام در این مسیر است را چگونه می توانیم طی کنیم در این کتاب
به ان پرداخته
است. مسائل کلیدی مدیریتی در شش بخش ذیل آمده است :
1- خوب پس قرار است مدیریت کنید
2- دست و پنجه نرم کردن با مدیریت جدید
3- کار کردن با افراد و ایجاد رابطه
4- شرح وظایف ، ارزیابی عملکرد و مدیریت دستمزدها
5- پیشرفت و ترقی خود شما
6- فرد کامل
در این کتاب 6 بخش فوق شامل 36 قسمت می باشند . در این تحقیق چند مبحث که حائز اهمیت بیشتری است مطرح می شود .
دکتر رستگاری (استاد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین) سعید پناهی (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی) محمدرضا حاجینژاد (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی)
ماهنامه پیام مدیر موفق
آگاهی سازمان با پدیده تغییر روبهرو میشود و گاهی آگاهانه در صدد ایجاد تغییر برمیآید تغییر میتواند برای سازمان مفید یا زیانآور باشد. تغییر میتواند موجب رشد سازمان شود آن را به قهقرا ببرد یا به گونهای دیگر موجب دگرگونی شود در تحقیقات سازمانی و نظریهپردازی درباره سازمان پدیده تغییر نقش محوری پیدا کرده است. تنها ۱۵% از سازمانها در غرب بر دیگر سازمانها برتری دارند. رمز این برتری در کاری که میکنند نیست، بلکه در چگونگی انجام آن است. این سازمانها آنهائی هستند که فرآیند تغییر را اداره میکنند.
● روشهای اجرائی
بسیاری از سازمانها فرض میکنند که تمامی پروژههای تغییر یا بهبود نیازمند سطح تلاش پیادهساطی یکسان هستند. لزوماً سه عامل زیر باید در نظر گرفته شوند: