Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

نکاتی برای کارآفرینان

از کتاب: 20 نکته‌ی اساسی که هر کارآفرین تازه‌کار باید بداند

نویسنده: راشل بریج مترجم: محمد محقق نشر: آوین


از ایده‌ی خود محافظت کنید
اگر واقعا فکر می‌کنید محصول و یا ایده‌ی شما جدید و منحصر به فرد است بهترین راه برای محافظت از آن به ثبت رساندنش می‌باشد. با این‌ کار دیگر شخصی نمی‌تواند از روی محصول و یا ایده شما کپی‌برداری کند و در صورت کپی‌برداری می‌توانید از آن شخص شکایت کنید.

همچنین با به ثبت رساندن محصول و یا ایده‌ی خود می‌توانید بعدا این امتیاز را به دیگران بفروشید، اجاره دهید و یا توسط آن جواز کسب دریافت کنید. و مهم‌تر از همه آن‌که می‌توانید با استفاده از این امتیاز سرمایه‌گذاران را به حمایت مالی ترغیب کنید.



ریچارد برتون، مشاور شرکت بیزینس لینک، می‌گوید: وقتی شما ایده‌ی خود را به ثبت می‌رسانید می‌توانید از موضع قدرت با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شوید. این کار به شما و ایده‌ی شما ارزش و شخصیت می‌بخشد.
ابتدا مطمئن شوید که قبل از شما چنین ایده و یا محصولی به ثبت نرسیده است. بعد از این‌که مطمئن شدید این ایده و یا محصول تا به حال به ثبت نرسیده است، باید برای به ثبت رساندنش اقدام کنید. ممکن است این کار کمی زمان‌بر باشد ولی مطمئن باشید ارزش آن را خواهد داشت.

اگر حس می‌کنید فرآیند به ثبت رساندن ایده و یا محصول‌تان پیچیده است، می‌توانید از یک مشاور و یا وکیل کمک بگیرید. اگر هزینه‌ی کافی برای گرفتن مشاور و یا وکیل ندارید می‌توانید با یک شرکت وارد مذاکره شویدو آن‌ها این هزینه را در قبال چند در صد از امتیاز ایده و یا محصول تقبل کنند. به طور مثال ران همیلتون، کارآفرینی که به تولید لنزهای چشمی یک‌بار مصرف مشغول است، با یک شرکت به توافق رسید که هزینه‌های به ثبت رساندن ایده را شرکت تقبل کند و در عوض همیلتون نیز قبول کرد 50 در صد از امتیاز آن را به شرکت واگذار کند. به محض این‌که همیلتون ایده را به ثبت رساند توانست از چند شرکت دیگر نیز سرمایه‌ای به مبلغ 33 میلیون پوند جذب کند.

 او می‌گوید به ثبت رساندن ایده و یا محصول یکی از مهم‌ترین اجزاء ارزش بخشیدن به کسب‌و کارتان می باشد. ممکن است بدون امتیاز نیز پیشرفت کنید، ولی در این صورت هر کس می‌تواند کار شما را کپی‌یرداری کند.
اگر ایده و یا محصول شما جدید نباشد و فقط بهبود محصول دیگری باشد نمی‌توانید آن را به ثبت برسانید. برای همین بهتر است قبل از این‌که با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شوید یک تفاهم‌نامه‌ی رسمی تهیه کنید تا مطمئن شوید در صورت عدم تفاهم، آن‌ها از ایده‌ی شما استفاده نخواهند کرد. گیلز کرون، کارمند شرکت حقوقی لوئیس سیلکین می‌گوید: این تفاهم‌نامه باید مختصر و مفید باشد و بهتر است توسط یک وکیل نوشته شود. همچنین طرفین باید متعهد شوند که موارد بحث شده در جلسه را مخفی نگه‌دارند.

اگر چه این نوع تفاهم نامه‌ها بسیار سودمند است، کارآفرینان تازه‌کار نمی‌توانند به راحتی سرمایه‌گذاران را به امضاء آن وادار کنند. واقعیت این است افرادی که شما با آن‌ها وارد مذاکره می‌شوید نسبت به شما از جایگاه بالاتری برخوردارند و تمایلی به امضاء این نوع تفاهم نامه‌ها نشان نمی‌دهند. وی ادامه می‌دهد اگر شما در چنین شرایطی گیر کردید، بهترین کار این است که بر روی تمام مراسلات خود کلمه‌ی محرمانه را یادداشت کنید. این کار تا حدودی می‌تواند مؤثر باشد.

هری کراگو، بنیان‌گذار شرکت پی‌جی‌ اسموثیز، یک شرکت تولیدی نوشیدنی می‌گوید: مردمی که از ایده‌ی شما تعریف می‌کنند بسیارند، ولی متاسفانه بسیار کمند افرادی که بخواهند واقعا از ایده‌ی شما حمایت کنند. با بسیاری از افراد راجع به بسیاری از ایده‌های خوب صحبت کردم. با وجود این که اکثر آن‌ها با ایده‌های من موافق بودند ولی تقریبا هیچ‌کدام وارد عمل نشدند. دنیا پر است از انسان‌هایی که ایده‌های خوبی در سر دارند، ولی کم هستند انسان‌هایی که بتوانند در عمل آن را ثابت کنند.

او اضافه می‌کند: اگر کسی می‌خواست ایده‌ی مرا کپی کند، حداقل 2 سال طول می‌کشید تا به جایی برسد که من هم‌اکنون قرار دارم. البته به نظر من هیچ کس نمی‌تواند به خوبی من این کار را انجام دهد.
باید بدانید ترس از دزدیده شدن ایده و یا محصول‌تان نباید شما را از مشاوره گرفتن از افراد مطمئن باز دارد. چرا که در این صورت خود را از کمک آن‌ها محروم ساخته‌اید. استیو کلارک، مدیر اجرایی موسسه‌ی اقتصادی اینتاست می‌گوید: شما باید ایده‌ها و نظرات خود را به متخصصین ارائه دهید، در غیر این صورت به انزوا کشیده می‌شوید و نمی‌توانید مطمئن شوید که آیا آن ایده به یک طرح موفق تبدیل می‌شود یا خیر. هر فاکتوری که احتمال شکست را کم می‌کند بسیار مهم و حیاتی است و مشاوره گرفتن از افراد متخصص یکی از مهم‌ترین فاکتورها می‌باشد.

نکته: از تمام جلسات و مذاکرات خود با سرمایه‌گذاران صورت جلسه تهیه کنید.

  

از سودهی کار خود مطمئن شویدبعد از این‌که ایده‌ی طلایی خود را پیدا کردید و تحقیقات لازم را در آن زمینه انجام دادید و مطمئن شدید ایده‌ی شما جواب خواهد داد، یک تکه کاغذ بردارید، به یک اتاق خلوت بروید و بررسی کنید که آیا این ایده واقعا سودآور خواهد بود یا خیر. یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث زمین خوردن کسب‌وکارهای نوپا می‌شود تمام شدن منابع مالی قبل از رسیدن کسب‌وکار به شرایط سودآور است. در واقع خیلی از کسب‌وکارها به محض راه افتادن به دلیل کمبود بودجه زمین می‌خورند. حتی تصور این اتفاق هم برای همه‌ی مردم بسیار آزاردهنده است. تصور این‌که بعد از ساعت‌ها تفکر برای رسیدن به یک ایده خوب و صرف ماه‌ها تلاش برای بررسی بازار، فقط به خاطر تمام شدن بودجه نتوانید محصول خود را وارد بازار کنید و یا خدمت‌تان را به مردم ارائه کنید.

تنها راه رهایی از این مشکل، بررسی دقیق آمار و ارقام مربوط به کسب و کار قبل از شروع آن است. از سوال‌های پایه‌ای شروع کنید. تولید محصول یا ارائه خدمات چقدر برای شما هزینه برمی‌دارد؟ آیا اگر تعداد محصول را زیاد کنید هزینه‌ی اولیه آن کم‌تر می‌شود؟ آیا مقرون به صرفه است که خودتان آن را تولید کنید یا این‌که تولید آن را به دیگران واگذار کنید؟ اگر می‌خواهید محصول خود را به فروشگاه‌ها بفروشید قیمت مصرف کننده چقدر خواهد بود؟ در هفته چه تعداد می‌توانید بفروشید؟ هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی، انبار و حمل ونقل چقدر خواهد بود؟ هزینه‌ی استخدام پرسنل چقدر خواهد بود؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، به محض جواب دادن به این سئوال‌ها، سئوال‌های بیشتری به ذهن شما خطور خواهند کرد.
 

بعد از پاسخ دادن به این سئوال‌ها می‌توانید گردش نقدینگی، سود حاصل از فروش و سود خالص وغیره را محاسبه کنید. البته اگر با اعداد و ارقام میانه‌ی خوبی ندارید بهتر است این کار را به مرور زمان انجام دهید. برای کارآفرینان تازه‌کار این نوع محاسبه‌ها بسیار وحشتناک است و اکثرا تمایل دارند خود را قانع کنند که بعد از شروع کار همه چیز درست خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که این نوع حساب کتاب‌ها تا حدودی با خیال‌بافی نیز همراه می‌باشد، زیرا شما باید محاسبات را برای 3 سال آینده تخمین بزنید و این کار را زمانی انجام می‌دهید که هنوز شروع به کار نکرده‌اید. هر چند در چنین مقطع زمانی تمام اعداد و ارقام یک سری فرضیات خیالی می‌باشند، ولی شما باید خود را به انجام این کار وادار کنید. با این کار آینده‌ی خود را به طور شفاف ترسیم می‌کنید و به خود و اطرافیان اعتماد به نفس زیادی می‌بخشید. از طرفی بدون چنین برنامه‌ریزی منسجمی به هیچ وجه نمی‌توانید بانک، سرمایه‌گذار و غیره را برای تامین سرمایه‌ی اولیه قانع کنید. به همین دلیل است که بررسی اعداد و ارقام بسیار اهمیت دارد.
بری فرنکلین، یکی از مشاورین شرکت بیزینس لینک می‌گوید: شاید بررسی طرح از لحاظ مالی و سوددهی، کار بسیار خسته‌کننده‌ای باشد، ولی بدانید بدون آن هرگز نخواهید فهمید آیا طرح‌تان موفق خواهد شد یا خیر. مهم‌ترین عامل شکست کسب‌و کار، عدم برنامه‌ریزی درست و واقع‌بینانه، کمبود بودجه و تخصص لازم و همچنین عدم توجه به نصیحت‌های دیگران است. اگر در برنامه‌ریزی مشکل دارید هرگز موفق نخواهید شد.

 

 منبع: مشاورین بازاریابی مدیر سبز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد