Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

30 روز اول کار شما بعنوان مدیر

نویسنده : چری بیکر- شرکت مشاوره امرجنس

ترجمه: بابک سلطانپور


روز بزرگی برای شما فرا رسیده است و به سمت مدیریت منصوب شده اید. فرقی نمی کند که اولین تجربه مدیریتی شما باشد یا اینکه سابقه مدیریتی داشته باشید.30 روز اول بسیار مهم است چرا که برداشت هایی که از شما خواهد شد و برداشت هایی که شما از شغل و محیط و مسئولیت های جدید خواهید داشت عمدتاً بر اساس تجربیات 30 روز اول خواهند بود.
- نظر کارکنانتان نسبت به شما چه خواهد بود؟
- آیا از نظر آنها شما مدیر قابل اعتمادی هستید؟
- آیا شما فردی با کارایی فوق العاده بالا خواهید بود؟
- نظر رئیس تان راجع به شما چه خواهد بود؟
در این مقاله راه کارهایی جهت موفقیت شما در این 30 روز ارائه شده است.

ادامه مطلب ...

بازاریابی صادرات

محبوبه بهفر ، مهرنوش افشاری


گسترش صادرات غیر نفتی به منظور افزایش و تنوع درآمدهای ارزی، بالا بردن قدرت انتخاب برای ورود دانش فنی و کالاهای جدیدتر متناسب با نیاز داخلی، رشد تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال و افزایش سرمایه گذاری، از اهداف عمده توسعه اقتصادی کشور است.

رشد صادرات غیر نفتی در سالهای اخیر با نوسان های بسیار روبرو شده و با وجود تبلیغات وسیع برای افزایش درآمدهای صادراتی، هنوز سهم صادرات غیر نفتی در مجموع صادرات کشوردر سه دهد اخیر به 20 درصد نیز نرسیده است.
تغییر الگوی توسعه اقتصادی کشور بر مبنای گسترش صادرات و سیاست گذاری متناسب با آن، همراه با هماهنگی لازم و کافی میان دستگاههای دولتی و بخش خصوصی، یگانه مسیر تداوم بخشیدن به رشد و توسعه اقتصادی است. با این حال هنوز این تفکر در جامعه جا نیفتاده و توسعه اقتصادی کشور کماکان با پیروی از شیوه جایگزینی واردات ادامه دارد.
اگر چه تغییر تفکر و شیوه سیاست گذاری به نفع گسترش صادرات در بخش دولتی ضرورتی غیر قابل انکار است، با این حال ضرورت داردکه همزمان با این تغییرات، بخش خصوصی نیز از آموزش کافی برای حضور در بازارهای بین المللی برخوردار گردد.

ادامه مطلب ...

نقش مدیریت دانش در ارتباط میان تمرینات استراتژیکی HR و اجرائی ت

اکبر احمدی - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی


منابع انسانی سرمایه‌های ارزشمندی برای کارخانجات جهت دستیابی به ابداعات تازه و برتری‌های رقابتی پایدار به حساب می‌آیند. این متن نقش ظرفیت مدیریت دانش در ارتباط بین تمرینات استراتژیکی HR و ابداعات تازه را مورد تحقیق قرار داده است. نتایج ما نشان می‌دهد که تمرینات استراتژیکی HR یقیناً به ظرفیت مدیریت دانش مرتبط است و خود این امر نیز به ابداعات تازه ارتباط دارد.یافته‌ها حمایت از تأثیرغیر مستقیم ظرفیت مدیریت دانش بر روی ارتباط بین تمرینات استراتژیکی HR و ابدعات تازه را نشان می‌دهد.تمرینات استراتژیکی HR پرکاربردترین تأییداتشان را از طریق ظرفیت فراگیری دانش، تقسیم آن و به کارگیری‌اش می‌گذارند. این یافته‌ها نقش‌های حساس مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش را در فرآیند ابداع روشن می‌سازد.

ادامه مطلب ...

تأثیر نقش مدیریت دانش در سازمان‌ها

اکبر احمدی- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی


چکیده:

در بحث مدیریت دانش می‌توانیم بیان کنیم که فعالیت‌هایی در زمینه ایجاد دانش اعتبار بخشی و نمایش و عرضه دانش، اشاعه دانش و فعالیت‌های بهره‌گیری از آن تقسیم‌بندی نمود. سازمان‌ها به منظور استفاده از دانش باید به سرعت در فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش موازنه ایجاد کنند. برخی از سازمان‌ها براین باورند که با تمرکز صرف بر افراد فناوری و فنون می‌توان دانش را مدیریت کرد. تمرکز صرف بر این سه عامل به ادامه فعالیت‌های رقابتی سازمان‌ها  کمک نمی‌کند. بلکه تعامل بین این‌ها است که به شکل مؤثری سازمان را در زمینه مدیریت دانش خود توانمند می‌سازد. مدیریت دانش سازمانی در جهان دانش مدار امروز رمز کامیابی و پیشگامی است. منشأ تشکیل دانش
 د اده (Data) داده‌ها رشته واقعیت‌های عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند به این ترتیب زمان انجام یک معامله و مبلغ پرداخت شده هر یک به تنهایی داده‌ای در مورد این رویداد به شمار می‌آیند. مدیریت دانش یعنی فرآیند استفاده  خلاق و مؤثر و کارآمد از کلیه دانش و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتری و در نتیجه به سود خود سازمان و یا به عبارت دیگر فرآیند تبدیل دانش ضمنی به دانش کاربردی است. به این ترتیب ملاحظه می‌شود که دانش دارای فکری است که از دارایی‌های سنتی سرمایه‌ای مهم‌تر خواهد بود. برای بدست آوردن توان تبدیل دانش به مزیت رقابتی سازمان‌ها بایستی محیطی فرهنگی به وجود آورند که در آن دانش واطلاعات تسهیم و مدیریت شود و مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه مطلب ...

نقش مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد سازمانی

هدی علی الهی - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
چکیده :
هدف این مقاله بررسی و ارزیابی ارتباط بین مدیریت بازاریابی (MKM) و عملکرد آن در نهادها و سازمان‌های ارتباطی اردن (JTOS) می‌باشد.
روش های کمی طبق پیشبرد و طرح یک مدل تایید شده‌اند، فرضیات برای بررسی و ارزیابی رابطه مطرح شده بین قابلیت‌های MKM و عملکرد JTOS بیان شده است. یک پرسش نامه کامل ساختاری در بین 339 تن از مدیران JTOS مطرح و توزیع شده است. با نسبت پاسخ 92% حدود 312 پرسش نامه برگردانده شده که تعدادی درست و معتبر و تعداد پرسش نامه‌های مصرفی حدود 292 مورد بود.
با استفاده از فاکتور آنالیز تاییدی و اکتشافی، اموال و دارایی‌های MKM به صورت اموال ساخته شده و سرمایه گذاری شده در بازاریابی دسته بندی شدند.
در حالیکه امکانات MKM به شکل امکانات داخلی و خارجی بازاریابی تقسیم بندی گردیدند. به علاوه عملکرد JTOS به سه بعد تقسیم‌بندی می شود. بازار، مشتری و عملکردهای مالی.

ادامه مطلب ...

:: مدیریت زنجیره تامین

دکتر احمدرضا کسرایی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز دانشکده مدیریت
مسعود ناظری دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد تهران مرکز


چکیده:

در فرآیند تولید مجموعه عوامل داخلی و خارجی سازمان بایستی به شکل موثر نقش ایفا کنند تا اهداف سازمان به خوبی و با اثربخشی تحقق یابد. در این راستا تامین کنندگان در تامین نرم افزارها، دانش فنی، مواد اولیه و خدمات نقش مهمی در رقابتی شدن سازمان به عهده دارند. امروزه در سازمان های برتر تامین کنندگان به عنوان یکی از  عوامل توانمند کردن سازمان به شکل عملیاتی و واقعی مورد توجه قرار گرفته اند و این اقدام و عمل نشات گرفته از این تفکر است که تولید با کیفیت و کسب مزیت رقابتی بدون تامین کنندگان کیفی، دلسوز و وفادار تقریبا غیرممکن و یا حداقل در درازمدت امکان پذیر نیست. یکپارچگی در سازمان ها بین عوامل تولیدی و تامین کنندگان و همچنین مشتریان باعث کاهش چشمگیر ضایعات در همه سطوح سازمان می شود که این به نوبه خود کاهش شدید هزینه ها را به دنبال می آورد. کاهش هزینه ها در کنار ارتقاء کیفیت ارائه خدمات و محصولات در واقع همان مزیت رقابتی یک سازمان می باشد که تداوم زندگی یک سازمان را تضمین می کند. در این مقاله ما قصد داریم بعد از توضیح مختصری درباره زنجیره تامین و ویژگی های آن، به تشریح متغیرها و عوامل کلیدی موثر در موفقیت زنجیره تامین بپردازیم و پیشنهاداتی را برای بهبود زنجیره ارائه کنیم.

ادامه مطلب ...

اهمیت استخدام بهترین افراد

برگرفته از کتاب: چطور بهترین افراد را استخدام کنیم - برایان تریسی
 

اشاره:
انتخاب کارمند لایق کلید موفقیت شما و شرکت‌تان است. هیچ‌چیز به اندازه توانایی شما در انتخاب کارکنان مناسب در ساختن آینده‌تان اهمیت ندارد. یک اشتباه در انتخاب به‌تنهایی می‌تواند به کم‌کاری و شکست در یک حوزه مهم و اغلب شکست کل سازمان منجر شود.
ادامه مطلب ...

تحلیل فضای کسب‌وکار ایران

حمیدرضا حسینی آشتیانی، عباس خندان
 مرکز مطالعات اقتصادی گروه پژوهشی صنعتی آریانا



فضای کسب‌وکار به آن دسته از عوامل موثر بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی گفته می‌شود که مدیران بنگاه‌ها نمی‌توانند آنها را تغییر داده یا بهبود بخشند. آزاد بودن و شفافیت قیمت‌ها، رقابتی بودن بازار و حفظ حقوق مالکیت سه شرط لازم برای فعالیت اقتصادی بخش خصوصی و کارآ بودن اقتصاد است و نقش دولت در بهبود این فضا و فراهم آوردن شرایط مناسب جهت جذب فعالیت بخش خصوصی بسیار مهم است.
تجربه جهان نشان می‌دهد تنها در شرایط مساعد کسب‌وکار، یک بنگاه می‌تواند به صورت کارآ و بهینه عمل کند. بر اساس تئوری اقتصاد خرد نیز داریم:
- یک بنگاه اقتصادی که به‌دنبال حداکثر کردن سود است، بر اساس اطلاعات گرفته شده از بازار، نقطه بهینه مقدار تولید و قیمت خود را مشخص می‌کند.

ادامه مطلب ...

بازاریابی پارتیزانی؛ راه نجات بنگاه های کوچک و متوسط

سپیده سارا قافله باشی


نبرد جهت جذب مصرف کنندگان هیچ گاه خاتمه نمی یابد. اما می توان با استفاده از استراتژی های درست به اهداف خاص بازاریابی دست یافت. امروزه شرکتها با منابع و اندازه های مختلف، به دنبال کاهش هزینه های خود و مطرح کردن محصولات خود به بهترین نحو می باشند. در دنیای امروزی با وجود تغییر و تحولات و محدودیت در بودجه امکان استفاده از بازاریابی سنتی نیست و نیازمند روش بازاریابی جدیدتری می باشیم. فیلیپ کاتلربرای بهبود اثر بخشی بازاریابی١ شرکت های کوچک بیان می کند که مدیران این شرکت ها برای یادگیری بازاریابی اثر بخش از منابع زیادی می توانند بهره مند شوند. آن ها می توانند از افراد متخصص در زمینه بازاریابی استفاده کنند و مشاوره دریافت کنند اما روشی نوین برای شرکت ها با منابع اندک وجود دارد که البته امروزه شرکت های بزرگتر هم ازآن استفاده می کنند به نام بازاریابی پارتیزانی٢ می باشد که در این مقاله به بررسی این نوع بازاریابی پرداخته شده است.

ادامه مطلب ...

حمید بهنام


چکیده:

   وقتی رقم چند میلیارد دلاری ژاپنی‌ها در تحقیقات بازار ژاپن و جهان را مرور می‌کنیم و یا چندین دختر و پسر جوان ژاپنی در کنار صف مسافرانی که از جده عازم تهران بودند،مشاهده می شوند و آنها از ایرانیان می‌پرسند چه خریده‌اید و چقدر پول همراه داشته‌اید و روی کاغذهای خود علامت‌گذاری می‌کردند. ممکن است این پرسش مطرح شود که ژاپنی‌ها برای آینده بازار ایران چه خوابی‌ دیده‌اند و این امر به ما می‌آموزد که هرگز بدون شناخت بازار نباید وارد پروسه تولید، تبلیغ و توزیع شویم.

ادامه مطلب ...

تعریف مجدد بازاریابی اجتماعی با تعاریف بازاریابی تجاری معاصر

مهسااحمدزاده بزاز



 چکیده :
بازاریابی اجتماعی بر اساس تطبق با تئوری بازاریابی اجتماعی معاصر است که به عنوان یک ابزار راهنما و کمک در عملیات تغییرات اجتماعی به کار می رود.
این مقاله پیشرفتهای اخیر را در تئوری بازاریابی تجاری مطرح می کند و تعاریف تجاری ama  , cim  را با تعاریف بازارایابی اجتماعی ثابت شده از سی سال گذاشته ادغام می کند.این تعریف جدید طبقه بندی مو لفه های کلیدی فرعی را مطرح می کند که به عنوان بخشی از تعریف بازاریابی اجتماعی می باشد.

ادامه مطلب ...

وجیهه رمضانی زاده نوقی پور


 چکیده

به منظور درک چگونگی مدیریت خدمات و بهبود کیفیت خدمات شرکتها, ابتدا بایستی بخشی از ویژگیها و اصطلاحات خدمات را بشناسیم. بهبود کیفیت خدمات دربرگیرنده مدیریت و تضمین و کنترل کیفیت است اگرچه خدمات نقش عمده ای در تولید ناخالص داخلی و اشتغال دارد لیکن هنوز اطلاعات کمی در مورد مدیریت کیفیت خدمات وجود دارد. علاوه بر این, این مقاله بیانگر برخی از مسائل مربوط به عوامل انسانی در ایزو 9001 مبتنی بر تضمین کیفیت خدمات است در واقع این دیدگاه سیستمی است که چارچوب فنی و غیرفنی را پیوند داده و این تلفیق را برای مدیریت جامع کیفیت خدمات به رسمیت می شناسد.
واژگان کلیدی: کیفیت خدمات, ایزو 9001, بازاریابی, مدیریت جامع کیفیت خدمات, بهبود کیفیت

ادامه مطلب ...

بررسی جنبه های انسانی تولید ناب، تولید به هنگام و تولید سلولی

ترجمه و تلخیص :
مرضیه خلیلی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد تهران مرکز
مسعود ناظری دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد تهران مرکز

 چکیده
یکی از مفاهیمی که اکثر شرکت های پیشتاز از آن استفاده کرده یا سعی در استفاده از آن دارند ناب سازی فرآیندهای سازمان است. از موانع عمده در ایجاد سیستم ناب، تغییر عملیات سنتی و پذیرش سیستم جدید است که عمده این چالش به جنبه انسانی آن برمی گردد. بدین منظور و برای ناب سازی نیاز به ایجاد تیم های کاری و کارکنان چند مهارته می باشد که لازم است تیم های کاری به شکل خودگردان اداره شوند.
 در این مقاله تولید ناب و به طور کلی اجرای سیستم های نوین تولیدی در سازمان هایی که به دنبال حذف ضایعات و کاهش هزینه ها هستند، از جنبه انسانی آن بررسی می گردد و مطالعاتی که در این زمینه توسط افراد مختلف انجام شده است بازگو می گردد. همچنین در پایان حوزه های مختلف و مهمی که در زمینه سیستم های ناب نیاز به تحقیقات بیش تری دارند مشخص شده است.
ادامه مطلب ...

100 ایده بازاریابی برای تجارت سودآور

ایده های کلی


1- نگذارید روزتان بدون پرداختن به حداقل یک فعالیت بازاریابی شب شود.

2- درصدی از درآمد ناخالص خود را به عنوان بودجه سالیانه بازاریابی تعیین کنید.
3- هر سال اهداف خاص بازاریابی را تعیین و هر سه ماه یک بار آنها را ارزیابی و تنظیم نمایید.
4- یک پوشه برای نگهداری ایده های بازاریابی اختصاص دهید.
5- هر روز و هر ساعت کارت ویزیت را همراه تان داشته باشید.
6- یک سنجاق سینه شخصی با آرم شرکت تان طراحی کنید و در جلسات به کت خود بزنید


ادامه مطلب ...

تاثیر هیجان‌ها بر موفقیت‌های تجاری

مصاحبه با دان هیل، نویسنده کتاب علم هیجان

سیمون چادویک (Simon Chadwick) راجع به عقل (شناخت) در برابر احساس (هیجان)، مصاحبه‌ای با دان هیل (Dan Hill) نویسنده کتاب علم هیجان (Emotionomics) انجام داده است که در زیر می‌خوانید.

دان هیل، نویسنده کتاب Emotionomics، امروز با ما است. این کتاب به دفعات زیاد خوانده شده است. آیا ممکن است خلاصه‌ای از موضوع کتاب و تاثیری را که بر ما می‌گذارد بیان کنید؟
حدود 300 سال پیش دکارت گفت «من فکر می‌کنم، پس هستم». از آن زمان دنیای غرب، کسب‌وکارها و بسیاری از تحقیقات به عمل آمده، از یک رویکرد شناختی و عقلانی پیروی کردند. توانایی‌های کلامی ما در قسمت عقلانی (سمت چپ) مغز قرار دارد. اما کمی پس از جنگ جهانی دوم همگی دریافتیم که در واقع انسان دارای سه ذهن است که در مراحل مختلف تکامل پیدا کرده است: احساس، هیجان و عقل. در این میان، ذهن عقلانی تقریبا یک «پس اندیشه» (afterthought) است، زیرا 95 درصد از فعالیت‌های مغزی ما کاملا ناآگاهانه می‌باشد. ما خیلی کمتر از آنچه فکرش را بکنیم بر خودمان کنترل داشته یا قادر به توضیح دقیق خود هستیم.

ادامه مطلب ...