چکیده:
سازمان یک نهاد اجتماعی است که مبتنی بر هدف بوده و دارای سیستم های فعال و هماهنگ است و با محیط خارجی ارتباط دارد. در گذشته، هنگامی که محیط نسبتاً باثبات بود، بیشتر سازمانها برای بهره برداری از فرصتهای پیش آمده به تغییرات تدریجی اکتفا می کردند. ولی با گذشت زمان سازمانها دریافتــه اند که فقط تغییرات تدریجی راهگشای مشکلات کنونی سازمانها نیست و گاهی برای بقای سازمان لازم است تغییراتی به صورتی اساسی و زیربنایی در سازمان ایجاد شود این تغییرات انقلابی را با نام مهندسی مجدد[۱] می شناسند. مدیران برای بهبود عملکرد سازمانی از مهندسی مجدد استفاده میکنند، مهندسی مجدد بر طراحی مجدد فرآیندهای کاری جهت دستیابی به بهرهوری و مزیت رقابتی تمرکز میکند.
مهندسی مجدد سازمان را از حالت وظیفه گرایی به سوی فرایند محوری حرکت می دهد. همین امر موجب سرعت بخشیدن به روند کارها کاهش هزینه ها و در نتیجه رقابتی تر شدن سازمان می گردد.
لذا این مقاله تعریف، اهداف، فنون، عوامل موفقیت، موانع، دیدگاهها، عناصر مهندسی مجدد و همچنین ضرورت مهندسی مجدد را مورد بحث قرار داده است.
مقدمه :
هر سازمان و یا شرکت ، یک نهاد اجتماعی مبتنی بر هدف بوده و دارای سیستمهای فعال و هماهنگ است و با محیط خارجی ارتباط دارد. در گذشته ، هنگامی که محیط نسبتا با ثبات بود بیشتر سازمانها برای بهرهبرداری از فرصتهای پیشآمده به تغییرات تدریجی و اندک اکتفا میکردند ؛ اما با گذشت زمان ، در سراسر دنیا سازمانها دریافتهاند که تنها تغییرات تدریجی راهگشای مشکلات کنونی آنان نیست و بنابراین تغییرات انقلابی بنام مهندسی مجدد در سازمان بوجود آمد. مهندسی مجدد امروزه به یکی از متداولترین رویکردها برای اصلاح و بازنگری ها تبدیل شده است.
دکتر حسین صفرزاده – استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز..[۱]
دکتر کامل کمالی – استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.[۲]
نازنین بنکدار مازندرانی – دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، (گرایش بازاریابی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ..[۳]
چکیده
امروزه نظریه هوش هیجانی به تبع بالا رفتن ارزش ارتباطات انسانی، رشد بالایی داشته و یکی از مباحث پر طرفدار برای سازمان ها و شرکت های تجاری است. هوش هیجانی به عنوان یکی از مهمترین مهارت های انسانی نقش مهمی را در اثربخشی کارکنان ایفا می کند. امروزه روانشناسان علاوه بر توجهی که به تفاوت افراد از لحاظ هوش علمی دارند، هوش هیجانی را نیز به عنوان یک تفاوت عمده بین شخصیت های مختلف قلمداد می کنند بطوریکه افراد مختلف ممکن است از لحاظ میزان بهره هوش هیجانی متفاوت از یکدیگر باشند و این تفاوت به شیوه های گوناگون در زندگی آن ها نمود پیدا می کند. با توجه به فضای رقابت جهانی و تغییر و تحولاتی که با شتاب در جهان امروز رخ می دهد. شرکت ها برای حفظ بقا خود دست به اقداماتی می زنند یا شرایط را برای اثربخش کردن عملکرد واحد ها یا بخش های خود مهیا می سازند. شرکت ها، در جهان متحول و پیچیده امروز موفق خواهند بود که بتوانند هوش هیجانی کارکنان واحد خود را بالاخصوص واحد بازاریابی که جزء واحد های کلیدی هر شرکت هستند را افزایش داده و همچنین بتوانند بین واحد های اصلی یک هماهنگی و یکپارچگی ایجاد کنند. تا از آن طریق بتوانند به اهداف و رسالت های اصلی شرکت خود رسیده و اثربخشی واحد خود را افزایش دهند.
واژگان کلیدی
هوش هیجانی، خود آگاهی، مدیریت روابط، اثربخشی بازاریابی، فلسفه مشتری مداری،
منبع: McKinsey Quarterly
مترجم: پریسا حبیبی
در این مقاله به چهار روش خلاقانه که شرکتها میتوانند با کمک آنها از نمایندگیهای فروش خود به عنوان امتیازی برای رسیدن به رشد استفاده کنند، اشاره خواهد شد.
هیچ راه گریزی از تاثیرات نیروی فروش درمسیر رشد شرکت شما وجود ندارد. گروه فروش خط مقدم یک کسب و کار است که در بهترین موقعیت ممکن برای به دست آوردن اطلاعات دست اول در مورد مشتریان، مشاهده عوامل موثر در یک صنعت و تشخیص فرصتهای جدید کسب و کار قرار دارد.
ما با 100 مدیر فروش طیف وسیعی از صنایع، در سراسر جهان برای شناسایی عناصر مهمی که پیشروان واقعی فروش را از دیگران متمایز میکند، مصاحبه کردیم. مدیران اجرایی فروش چهار ایده اساسی در مورد چگونگی تاثیرگذاری نیروی فروش بر رشد شرکتها در آغاز کار مطرح میکنند. این پیشنهادات راهکارهای عملی برای گروه فروش است و همچنین میتواند نقطه شروع برای بحث در میان مدیران اجرایی و سایر مدیران ارشدی باشد که امید دارند از بخش فروش و سرمایهگذاری در فروش، سود بیشتری به دست آورند
وارن بافت میگوید: «تفاوت بین افراد موفق و افراد بسیار موفق در این است که افراد بسیار موفق به خیلی چیزها «نه» میگویند.»
آیا میخواهید بیشتر نوآور باشید؟ انجام تمام کارهایی که وقت و انرژی شما را تلف میکند متوقف کنید.
ما به لیستها علاقه داریم. ما دوست داریم چیزها را زیر هم بنویسیم و آنها را چک کنیم. در زندگی پرشتاب امروزی، لیستها کارها را راحت میکنند و ما را در مسیر صحیح حرکت نگه میدارند و ما را از انجام واقعی کارها مطمئن میسازند. آنها به ما اجازه میدهند تا تفکر در یک مورد را متوقف کنیم و به تفکر در مورد دیگری بپردازیم. معمولا مردم در آغاز سال نو در سراسر جهان به تدوین استراتژی برای سال جدید میپردازند. بنابراین ما به شما میگوییم چرا به جای لیست آنچه باید انجام داد، لیست آنچه نباید انجام داد را تهیه نمیکنید؟ به عبارت دیگر بر ضروریات تمرکز کنید نه بر چیزهای مهم.آسان است که شما وقتتان را برای چیزهای مهم بگذارید – برای مثال، ارائه یک محصول جدید به منظور ارضای تمایل کارکنان بخش فروش به پیشنهاد محصول جدید به خریداران. اما لزوما این کار نمیتواند اثربخش و الهام بخش باشد. به عبارت دیگر، این کار ضروری نیست. در مقابل، ایجاد فرهنگ تجلیل از شکست یک باور ضروری است که میتواند تمام امور سازمان را شکل دهد، زیرا که اگر کسی در سازمان ریسکها را بر عهده نگیرد، سازمان هیچگاه نمیتواند یک محصول یا خدمت جدید ارائه کند.
منبع : سایت حسابیران
آیا تا به حال توجه کرده اید که در هر فرهنگی تمایل براین است که اطراف خودمان را برای پیدا کردن راهبر جستجو کنیم ؟ این یک ضعف است . آیا زمان آن فرا نرسیده است که درون خودمان را جستجو کنیم تا ببینیم چگونه در قرن بیست ویکم می توانیم خود راهبری باشیم که میخواهیم و به آن نیاز داریم ؟ من فکرمی کنم قطعاً رسیده است.
راهبری یعنی گفتن این که کارکنان چه کاری باید انجام دهند . کارکنان به مدیر به چشم یک قهرمان نگاه می کنند . مدیران در پیشبرد اهداف لازم اند تا مسائل پیش آمده را حل کنند،چون به تخصص تکنیکی آن ها نیاز است و می دانند چگونه از پس کارها برآیند.آن ها باید توان این را داشته باشند تا کشتی را در امواج خروشان به پیش ببرند!
الگوهای سنتی کسب و کار در دنیای امروز به کار نمی آیند. امروزه همزمان با فرسایش الگوهای عصر صنعتی، قدرت ازفروشندگان به خریداران منتقل شده است. راهبری کسب وکار امروزه به یک استاد شعبده بازی و یک شنونده دلسوز نیاز دارد. او باید در امور کسب وکار فهیم ، دارای قدرت درک شهودی باشد .
راهبران باید بتوانند انرژی انسانی را به حرکت درآورده،آن را تنظیم کنند و به سوی یک هدف مشترک که همانا ایجاد ارزش بیشتر برای مشتری است جهت دهند تا یک شرکت سودده ایجاد کنند. شرکت هایی که مراتب بالا تری از رضایت مشتری و کارمند را دارا هستند .
من معتقدم در قرن بیست و یکم برای راهبران کسب وکار موفق هفت ویژگی وجود دارد :
دنیای اقتصاد:
سیده سارا قافله باشی
هر تبلیغ باید حاوی یک پیشنهاد فروش و بازاریابی منحصر به فرد برای مصرفکننده باشد و جهت اثرگذاری اولیه در خصوص آن برند، باید به صراحت بگوید این محصول را بخرید و از این فایده منحصر به فرد آن بهرهمند شوید. پیشنهاد فروش منحصر به فرد (usp: unique selling proposition) یک مفهوم بازاریابی است که شرکت در تبلیغات یا پروموشنهای خود از آن استفاده کرده و مزیتهای رقابتی خود را از رقبا جدا میکند.
ادامه مطلب ...منبع: McKinsey Quarterly
نقل از روزنامه دنیای اقتصاد
مترجم: پریسا حبیبی
کشف تعصبات ریشهدار در یک شرکت و یا حتی در صنعت یکی دیگر از راههایی است که به کمک آن میتوان ذهن خود را از تفکرات وایدههای همیشگی که در جلسات مطرح میشوند، جدا کرد.
همه سازمانها یک رویکرد مشترک در مورد «شیوه انجام کار در شرکت» دارند.این شیوه معمولا در بر دارنده پیشفرضهای بدون بررسی در مورد تقاضای مشتریان و عناصر اساسی در استراتژی شرکت است که به ندرت مورد بازنگری قرار میگیرند.
با شناسایی و سپس به چالش کشیدن سیستماتیک باورهای مرکزی، شرکتها نه تنها میتوانند تواناییهای خود را بهبود ببخشد، بلکه میتوانند ازایدههای جدید در جهت بهبود وضعیت رقابتی خود استفاده کنند.
یک بنگاه مالی صادرکننده کارتهای اعتباری بینالمللی در طول رکود اقتصادی سال 2008 به دنبالایدههای جدید در تولید محصولات بود. رهبران شرکت میدانستند که نگرش و رفتار مصرفکنندگان عوض شده بود.
بررسی تأثیر ارزشهای محیطی و سبکزندگی به عنوان عوامل تعیینکننده رفتار اکولوژیک مصرفکننده
دکتر بهرام خیری – استادیار، عضو هیئت علمی واحد تهران مرکز
دکتر محمد بامنی مقدم – دانشیار، عضو هیئت علمی دانشکده علامه طبابایی
بهناز رنجبر – دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
چکیده
امروزه محیط زیست به طور فزاینده ای به مسئله ای حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولید کننده تبدیل شده است. پویایی و رقابت شدید و افزایش نگرانی نسبت به محیط زیست و همچنین مقررات دولتی و افزایش آگاهی مصرف کنندگان، شرکت ها را بر آن داشت تا علاوه بر سودآوری و فروش در رابطه با سلامت مصرف کنندگان نیز توجه کافی داشته باشند، چرا که در غیر این صورت نمیتوانند به ادامه حیات خود بیاندیشند.تحقیقات نشان میدهد که افراد رفتار خریدشان را به خاطر مسائل محیطی اصلاح کرده اند، از این رو شناخت ارزش های محیطی و سبک زندگی تغییر یافته مصرف کنندگان در تمامی جوامعی که به سوی سبز ماندن حرکت میکنند حائز اهمیت میباشد.
هدف از پژوهش حاضر نیز شناخت ارزشهای محیطی و سبک زندگی به عنوان عوامل تعیین کننده رفتار اکولوژیک مصرف کننده میباشد.
روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی می باشد و بر اساس روش های توصیفی پیمایشی و همبستگی میباشد.
جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می باشد که تعداد ۳۸۵ نفر از آنها به عنوان نمونه از روش تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شده اند.جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک های مدل یابی معادلات ساختاری(SEM) و نرم افزار SPSS18 انجام شدهاست. برای سنجش رابطه بین متغیر ها از آزمون چی دو کارل پیرسن و برای سنجش تاثیر ضرایب بین متغیر ها و میزان آن از رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده گردید، نتایج نشان می دهند که متغیر های مربوط به سبک زندگی افراد تأثیری در رفتار اکولوژیک افراد ندارد اما توجه به ارزشهای محیطی در رفتار اکولوژیک آن ها تأثیر دارد.
واژگان کلیدی:
مدگرایی، روحیه ماجراجویی، علاقه به رهبری، علاقه به دانش، نگران نسبت به محیط زیست، عادت های مصرفی سالم، شیوه زندگی بدون استرس.
مولفان : لورن بلکر – گری اس تاپچیک
خلاصه کتاب: مقدمه: اولین تجربه مدیریت افراد غالبا اتفاقی کسب می شود . استعفای مدیر سابق،کارایی بالا، توسعه شرکت وافزودن بخشهای جدید متداولترین عوامل ایجاد فرست برای کسب اوین تجربه است. حال آنکه اولین قدم که همیشه مهمترین و سخت ترین گام در این مسیر است را چگونه می توانیم طی کنیم در این کتاب به ان پرداخته است. مسائل کلیدی مدیریتی در شش بخش ذیل آمده است :
1- خوب پس قرار است مدیریت کنید
2- دست و پنجه نرم کردن با مدیریت جدید
3- کار کردن با افراد و ایجاد رابطه
4- شرح وظایف ، ارزیابی عملکرد و مدیریت دستمزدها
5- پیشرفت و ترقی خود شما
6- فرد کامل
در این کتاب 6 بخش فوق شامل 36 قسمت می باشند . در این تحقیق چند مبحث که حائز اهمیت بیشتری است مطرح می شود .
منبع: مدیر سبز
کتاب زاگ، انتشارات سیته، نویسنده: مارتی نیومیر مترجم: سارا میرزایی
اجازه دهید آماری به شما اعلام کنم. بیش از 50 درصد از مشتریان حاضرند 20 تا 25 درصد قیمت بیشتری بپردازند تا نام تجاری مورد علاقهشان را بدست آورند؛ قبل از اینکه به نام تجاری دیگری روی آورند.
در برخی گروههای کالایی، 5 درصد افزایش در مشتریان وفادار میتواند 95 درصد سود برای تجارت داشته باشد. در گروه کالاهای تجملی، 10 درصد مشتریان وفادار، 50 درصد فروش ایجاد میکند.
اسکات ام.اس.دیویس و مایکل دان در کتاب ساخت برند-کسب و کارهای پیش رونده، 6 دلیل برای تشویق مشتریان وفادار ذکر میکنند، زمانی که مشتریان وفادارند:
چرا بازاریابی (مارکتینگ) برای یک بنگاه اقتصادی لازم است؟
امروزه بازاریابی (مارکتینگ) را میتوان یکی از مهمترین ارکان یک بنگاه اقتصادی به جهت نقش کلیدی آن در سوددهی و فروش بر شمرد. از اینرو سازمانهای بزرگ، بخشی را جداگانه برای انجام این فعالیت اختصاص میدهند .