برای ایجاد یک باشگاه مشتری اثربخش، چند گام وجود دارد. اول، یک تیم پروژه ای متشکل از رشته های گوناگون ایجاد کنید. به طوری که وقت آن به طور کامل به تهیه یک برنامه قوی / موثر اختصاص داشته باشد، پس گامهای زیر را ایجاد کنیم
۱- اهداف باشگاه: در ابتدا، اهداف باشگاه باید به وضوح تعیین شوند. البته هدف اصلی یک باشگاه مشتری افزایش عایدی سود و سهم بازار است. سایر اهداف مهم باشگاه مشتری عبارتند از: حفظ مشتری، جذب مشتریان جدید، ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی مشتری قوی، پشتیبانی از سایر بخشها به وسیله فراهم کردن اطلاعات یا امکان دسترسی به اطلاعات برای آنها، و ایجاد فرصتهای ارتباطی بین سازمان و مشتریان خود.
امروزه بسیـــاری از شرکتها مبالغ زیادی را برای ایجاد روابط با مشتــــریان خود خرج می کننــد. مدیریت روابط بـــــا مشتری ( CRM) ، بـــــــازاریابی یک به یک (one-to-oneMarketing) و ارتباطات رو به افزایش، تعدادی از استراتژی هایی هستند که شرکتها به منظور جذب و حفظ مشتریان ، از آنها استفاده می کنند.
رویکرد دیگر، عبارت است از جذب مشتریان و ایجاد وفاداری در آنها به وسیله فراهم کردن ارزشهایی فراتر از ارزشهای ذاتی کالاها یا خدماتی که به آنها عرضه می شود ، از طریق باشگاههای مشتری (Customer Clubs) ،که معمولاٌ به آن برنامه های ایجاد وفاداری از طریق روابط نزدیک اطلاق می شود.
منبع: ماهنامه تدبیر - بخش کلینیک بازاریابی و تبلیغات
نوشته شادی گلچین فر و امیر بختائی
بخش بندی بازار، فرایندی است که بر اساس آن یک بازار به زیربخشهای متمایزی از مشتریانی که نیازها و مشخصاتشان یکسان است تقسیمبندی می شود. از آنجاکه مشتریان هر بخش نیازها و خواستههای یکسانی دارند، به یک طرح بازاریابی و یک محصول خاص به شیوهای مشابه پاسخ میدهند. بخشبندی بازار کمک میکند با تقسیم یک بازار بزرگ به بخشهای کوچکتر، منابع سازمان به طور بهینه صرف مشتریان اصلی شود.
ادامه مطلب ...منبع: کتاب روابط عمومی ترجمه بنفشه فرهمندی
خصوصیات متعددی روابطعمومی را از تبلیغات متمایز میکند، ولی تفاوت بنیادی آنها این است: برای آگهی دادن باید پول بپردازید، ولی روابطعمومی رایگان است. وقتی که برای شرکتتان آگهی میدهید، برای فضایی که اشغال میکنید، هزینهای میپردازید؛ ولی زمانی که اعلان مطبوعاتی شرکتتان سبب شود روزنامهای در مورد شرکت شما مقاله بنویسد، در ازای آن مبلغی نمیپردازید.
دکتربهرام خیری
حسین نصیری قره قیه دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
مقدمه :
بسیاری ازاقتصاددانان ، مختصصان ودوراندیشان عقیده دارند که درسالهای اخیر ، انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است که جهان را وارد عصر اطلاعات کرده است وبسیاری ازجنبه های اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی حیات بشر رادستخوش تحولی شگرف ، نموده است . یکی ازابعاد این تحول ، تغییراتی است که در روابط اقتصادی بین افراد، شرکتها بایکدیگر وافراد باشرکت ها و دولتها ، به سرعت ازسنتی خود که مبتنی برمبادله اسناد ومدراک کاغذی است ، خارج شده وبه سوی انجام مبادلات ازطریق بهره گیری ازسیستم مبتنی براطلاعات الکترونیکی ، درحرکت است . تجارت الکترونیکی به دلیل کارایی ، کاهش هزینه ها وبهره برداری ازفرصت ها زود گذر ، عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است ، تا آنجا که گفته می شود ، عقب ماندن ازاین تحول عظیم ، نتیجه ای جز منزوی شده درعرصه اقتصاد جهانی ، نخواهد داشت . پس الکترونیک و اینترنت ( ۱۹۹۵-۲۰۱۴ عصر اینترنت ) نیز همانند پول درمعامله وکشتی درحمل ونقل وتجارت وانقلاب عظیمی بوجود آورده وخواهد آورد . واین نوع تجارت زمانی آغاز شد که مصرف کنندگان توانستند پول خود را ازطریق ماشینی های خود پرداز ای . تی . ام دریافت کرده وخرید های خود را باکارت های اعتباری انجام دهند . با ماشینی شدن تجارت و حذف کامل یا زیاد کاغذ ، واجباری شدن رعایت استانداردها درپیامهای تجاری درسطح بین الملل، کشورهای کمتر توسعه یافته نیز ناگزیر می شوند که برای برقراری تماس و انجام معاملات ، به روش طرف تجاری خود عمل کرده وهمان روش را پیاده نمایند .
مترجم: مائده ارباب زاده
منبع: www.buzzle.com
رشد تیم های مدیریتی برخاسته از نیاز به توسعه و اجرای برنامه های تغییر یا حل مسائل مهم داخلی و خارجی است. وجود دیدگاه های حرفه ای متعدد، تفکر جمعی، هدف و عملکرد مشترک برای اطمینان از حصول نتایج مطلوب ضروری است.
هیچ سازمان تجاری نیست که بتواند بدون یک تیم مدیریتی قوی که استراتژی ها و اقدامات لازم برای برد را به صورت هماهنگ در جهت کمک به تحقق اهداف، ماموریت و دیدگاه شرکت تنظیم نماید، رشد کرده و به حیاتش ادامه دهد. از این رو تشکیل یک تیم مدیریتی قوی بیانگر گزینش هدفمند افرادی با قابلیت های فردی تایید شده در جهت ارزش نهادن نه تنها به خود سازمان، بلکه مهم تر از آن به عموم مردمی است که سازمان به آنها خدمات رسانی می نماید که همان مشتریان هستند.
ادامه مطلب ...
ابراهیم زارع پور – دانشجوی کازشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
انسیه تاکی – دانشجوی کارشناسی مدیریت صنعتی دانشگاه شاهد
ازاریابی یعنی جلب توجه بوسیله ارائه یک ارائه ارزشمند، این ارائه می تواند در تمامی زمینه ها مورد توجه واقع شود. یکی از مهمترین جنبه های که امروزه از مفاهیم بازاریابی در آن استفاده می شود مبارزات سیاسی و انتخاباتی است. امروزه مبارزات انتخاباتی بخش عمده ای از فعالیتها و هزینه های احزاب سیاسی را تشکیل می دهد. به منظور موفقیت در مبارزات انتخاباتی، بسیاری از احزاب در سالهای اخیر در بیشتر کشورها به استفاده از تکنیکهای بازاریابی رو آورده اند تا با استفاده از فنون و تکنیکها و حتی ادبیات بازاریابی در جلب توجه و ارائه هر چه بهتر حزب و یا نماینده خود در انتخابات استفاده نمایند. با توجه به اهمیت این شیوه استفاده از بازاریابی، در این مقاله به بررسی و نحوه استفاده از بازاریابی مرسوم، در امور مربوط به مبارزات انتخاباتی پرداخته می شود و سعی می شود تا با ارائه مدلهایی از نحوه بخش بندی بازار و جایگاه یابی در عرصه سیاست، استفاده از فنون و تکنیکهای بازاریابی در عرصه سیاست را تشریح نماییم.
توماس مایر
مترجم: جعفر خیرخواهان
بسیاری از پیشرفتهای علمی به این خاطر رخ داده است که اندیشهها دقیقتر بیان شدهاند. برای مثال در جهان پیش از نیوتن، همه اشیاء به سمت پایین کشیده میشوند، اما نیوتن برای اینکه نیروی جاذبه را درک کند مجبور شد خود را از این تفکر که جاذبه باعث سقوط اشیاء به «پایین» میشود رها سازد.
یک حجم بزرگ دارای نیروی کششی در همه جهت است. به همین ترتیب، علم اقتصاد با گرفتن برخی کلمات از زندگی روزمره و معنای بسیار دقیق بخشیدن به آنها در بستر اقتصادی به وجود آمده است. اندیشههایی که در این بخش بحث میکنیم نه تنها ما را در مسیری قرار میدهد تا مثل اقتصاددانها بیندیشیم بلکه کمک خواهد کرد تا بسیاری از نابخردیها را تشخیص دهیم.
شویق سیستم انگیزشی فرد را تحریک میکند و احساس خوشایندی در او بوجود میآید
مهدی یاراحمدی خراسانی
مقدمه
زمانی که با شیوههایی سر و کار داریم که به منظور تاثیرگذاری بر رفتار افراد مورد استفاده قرار میگیرند، به مواردی چون کنترل ، تنبیه و تشویق برخورد میکنیم. بطور کلی عوامل بسیار زیادی وجود دارند که رفتار فرد را تحت تاثیر قرار میدهند، اما در برخی شیوهها ایجاد تاثیر و تغییر بطور عمده بکار میرود و در واقع هدف شیوههایی است که بکار برده میشود. به عبارتی به منظور تغییر رفتار افراد یا هدایت رفتار آنها در مسیر مورد نظر از روشهایی استفاده میشود که شناخته شدهترین آنها فرآیند کنترل و تشویق است. همه با اصطلاح تشویق و پاداش آشنایی دارند و معمولا این دو ارتباط و پیوستگی نزدیکی با یکدیگر دارند، بطوری که یکی بدون دیگری معنایی نخواهد داشت.
چرا مردم خرید می کنند
84 درصد از کل فروش در آمریکا نتیجه تبلیغات شفاهی است. وقتی که فروش کالایی به شدت افزایش می یابد قسمت زیادی از این افزایش فروش مربوط به توصیه مشتریان کنونی به مشتریان آینده است مثلاً اگر فردی کالای شما را بخرد و از آن راضی باشد او آن را به همکاران، هم دوره ای ها، همکلاسی ها و خلاصه دوستان و آشنایان خود توصیه خواهد کرد.
. و اگر از آن کالا راضی نباشد احتمالاً دیگران را از خرید کالای شما منصرف خواهد کرد.