دکتر شهرام گیلانی نیا عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی- (واحدرشت)
دکتر محمّد طالقانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی- (واحدرشت)
حامد پوریوسفی درگاه دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی- (واحد رشت)
چکیده :
در محیط کسب و کار امروز تنها واحدهای دولتی و انحصاری هستند که نیازی به مشتریان وفادار ندارند. همه واحدهای تجاری در محیط رقابتی در اندیشه داشتن مشتریانی هستند که در حضور همه رقبا به واحد تجاری آن ها احترام گذاشته و به نوعی به خرید از آن ها متعهّد گردند .
اسماعیل ملک اخلاق – استادیار دانشکده مدیریت و علوم انسانی دانشگاه گیلان
یاسمن رجب زاده – کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
چکیده:
امروزه ارایه ی بهترین عملکرد در زمینه ی بازاریابی، به اساسی ترین دغدغه ی مدیران شرکت های تولیدی مبدل شده است و می کوشند تا با بهره گیری از تکنیک های مختلف، به عملکرد برتر دست یابند. از جمله الزامات یک شرکت تولیدی پذیرش نوعی از استراتژی های زنجیره تامین است. این استراتژی ها بر روی چگونگی هماهنگی فرآیندهای داخلی و خارجی کسب و کار تاکید می کنند، تا در نتیجه ی این هماهنگی، بهترین خدمت رسانی به مشتریان و مصرف کنندگان نهایی ارایه گردد و نیز موجب تقویت عملکرد تک تک اعضای سازمان شود.
چکیده
مدیران منابع انسانی در همه جای جهان با دو چالش در استخدام و نگهداشت نیروی انسانی روبه رو هستند: کمبود افراد مناسب، بهویژه در موقعیتهای مدیریتی، و میزان بالای جابهجایی نیروی انسانی. این مشکلات ناشی از عدم وجود فرایند مناسب در تعریف شغل و افراد مناسب برای آن هستند (بهینه کاوی شغلی). همچنین عدم آگاهی از مشوقهای مناسب برای کارمندان در سازمان می تواند منجر به بروز این مشکلات شود. پژوهشها نشان می دهند، اگر الگوی رفتاری اشخاص، ارزشها و ضریب وظیفه (Task Quotient=TQ) آنها همخوانی بیشتری با شغلشان داشته باشند، آن ها بهترین افراد برای استخدام طولانی مدت در شغلهای مورد نظر خواهند بود.
این مقاله به توصیف فرایند بهینه کاوی شغلی(Job Benchmarking) و ارزیابی هماهنگی شغلی / استعدادی به منظور استخدام و نگهداشت نیروی کار می پردازد. این فرایندها و ارزیابی ها در گوشه و کنار جهان مورد پژوهش واقع شده و به اثبات رسیده اند و بر سه عامل مهم استوارند: الگوهای رفتاری، ارزشها و ضریب وظیفه.
گاهی مدیران ارشد کسبوکارها بر این باورند که آنچه بابت تبلیغات هزینه میکنند، اتلاف منابع است. فارغ از ناتوانی حسابداران مدیریت در ردیابی دقیق اثر ریالی آگهیهای تبلیغاتی شرکتها به سطر پایانی صورت سود و زیان (سطر پایانی صورت سود و زیان «سود خالص»/ «سود ویژه» است)، آن بخش از منابع شرکتها که در اختیار بنگاههای تبلیغات قرار میگیرد، در اغلب موارد موجد ارزش برای سهامداران (که صاحبان این منابعند) نیست. گاهی مدیران ارشد کسبوکارها بر این باورند که آنچه بابت تبلیغات هزینه میکنند، اتلاف منابع است. فارغ از ناتوانی حسابداران مدیریت در ردیابی دقیق اثر ریالی آگهیهای تبلیغاتی شرکتها به سطر پایانی صورت سود و زیان (سطر پایانی صورت سود و زیان «سود خالص»/ «سود ویژه» است)، آن بخش از منابع شرکتها که در اختیار بنگاههای تبلیغات قرار میگیرد، در اغلب موارد موجد ارزش برای سهامداران (که صاحبان این منابعند) نیست.
ادامه مطلب ...گراورنده : change manager
مایکل پورتر این ایده را که شرکت با ساخت مزیت رقابتی متناسب و پایدار موفق می شود را معروف کرد . دارا بودن مزیت رقابتی مانند داشتن یک هفت تیر در یک نزاع با چاقو می باشد .
مطالب فوق صحیح است اما در عصر حاضر اغلب مزیت ها متناسب باقی نمی مانند و تعداد کمی از انها پایدار هستند .
مزیت ها موقت می باشند و به طور فزاینده ای ، یک شرکت فقط با یک مزیت واحد برنده نمی شود بلکه با قرار دادن یک مزیت روی مزیت دیگر این کار انجام می شود . ژاپنی ها در این فعالیت مهارت زیادی دارند . انها ابتدا محصولات با قیمت پایین را عرضه نمودند . سپس انها ویزگی های اضافی را به محصول افزودند . در گام بعد کیفیت ان را بهبود بخشیدند و سپس عملکرد ان را سریع تر نمودند. ژاپنی ها این نکته را تشخیص دادند که بازاریابی یا مسابقه بدون خط پایان است .
شرکتها می توانند یک مزیت رقابتی را از منابع متعدد مانند برتری در کیفیت ، سرغت ، ایمنی ، خدمات ، طرح و قابلیت اعتماد ، همراه با هزینه های کمتر ، قیمت کمتر و .... ایجاد نمایند . در اغلب موارد ترکیب چند عامل مزیت رقابتی ایجاد می نماید نه یک عامل .
باید توجه نمود که مزیت رقابتی نسبی است . اگر رقبا با نرخ 30 درصد بهبود می یابند و شرکت شما با 20 درصد ، شما در حال از دست دادن مزیت رقابتی هستید .
مولف: بهنام میرزایی؛ مدرس دانشگاه
مقدمه: امروزه فرآیند
بازاریابی وجدان کاری تولید محسوب شده و اثر بخشی آن در گرو وفاداری
مشتریان است. کوشش مبتکران و افراد خلاق در انتخاب نام تجاری ، تبدیل یک
نیاز اجتماعی را به فرصتی سودآور تسریع می نماید. سرعت تحولات در این حوزه
به آسانی اصول موفقیت آمیز حرفه ای دیروز را از رواج انداخته و منسوخ می
کند . با توجه به تعریف ، برند معنایی جامع تر از نام تجاری داشته چرا که
نام تجاری علائم و نشانه ها (لوگو) را شامل نمی شود . نام تجاری حس بینایی
شرکت را تقویت کرده و در عین متانت می بایستی بعنوان یک چالش در اذهان
مشتریان جلوه گری نماید که از این مرحله به بعد می توان برآمیخته
بازاریابی (p 4) تاکید نمود.
از
نام تجاری به زبان روی بسته بندی یاد می گردد . بسته بندی و نام تجاری
مکمل یکدیگر و یک همزیستی اجباری را در کنار هم تجربه می کنند.با توجه به
انقلاب ارتباطات فاصله های جغرافیایی بنحوه چشمگیری کاهش یافته و
بازاریابان نیز جهت معرفی محصول از این مزیت بی بهره نبوده اند . نام
تجاری مناسب نوعی هم افزایی ایجاد کرده و جزئی از زنجیره ارزش شرکت محسوب
می گردد.
دکتر خیری
سمیه ابراهیمی – دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
چکیده
رفتار تعاونی که می توان آن را نوعی بلوغ اجتماعی نامید ، نشانه ای از عزم انسانها و برخورد اصولی و مبتنی بر اراده جمعی با مشکلهای اقتصادی – اجتماعی در جامعه است ، بدین ترتیب همه مکتبهای اجتماعی ، نهضت تعاون را یک راه حل اساسی برای رفع نارساییهای اقتصادی – اجتماعی می دانند. در کشورهای در حال توسعه ،دولتها، تعاونیها را ابزاری مطمئن جهت پیشبرد برنامه های ملی می دانند و وابستگی توسعه پایدار با تعاونیها امری است بدیهی؛ بویژه هنگامی که سخن از توسعه نیروی انسانی در میان است ، تعاونیها در چارچوب نهادهای مردمی می توانند نقش مؤثری ایفا نمایند. در این مقاله کوشش شده تا با بیان تعاریفی از شرکت تعاونی و نیز اهداف و اصول حاکم بر این نوع شرکت ها ، ضمن بیان مشکلات و عوامل موثر بر توانمندسازی تعاونی ها ، وضعیت تعاونی ها در کشور مورد بررسی قرار گیرد.
واژگان کلیدی
تعاون ؛ تعاونی ؛ شرکت های تعاونی ؛ اصول تعاونی ؛ اقتصاد تعاونی
بارها مشاهده شده مدیران شرکتها و کارگزاران تبلیغات با وجود صرف هزینههای گزاف در بخش معرفی و تبلیغات، از عدم بازدهی مناسب و نتایج غیرسودمند حرکتهای تبلیغاتی خود ناراضی هستند. در اینجا سعی داریم با هدف افزایش بازده سیاستهای تبلیغاتی به اختصار فهرست 10 اشتباه اصلی را که باید از ارتکاب آنها خودداری کرد مورد بررسی قرار دهیم.
ادامه مطلب ...در بازار جهانی امروز با رقابت سرسختانه آن ، امکان توسعه محصولات و عبور از موانع تولید بسیار دشوار شده است.
برای عبور از این مشکلات پیچیده به تازگی ، یک دوره جدید از “مهندسی نوآورانه ” آغاز شده است تا توانایی ما را برای حل مسائل دشوار و یا غیرممکن مهندسی بطور قابل توجهی بهبود بخشد.
این روش جدید کهTRIZ نام دارد به طرز چشمگیری دانش مهندسی ، خلاقیت ، و مهارت حل مسأله را افزایش خواهد داد و انقلابی در رویکرد ما برای حل مسائل دشوار که نیاز به فکر خلاقانه دارد بوجود خواهد آورد.
TRIZ یک واژه مخفف روسی برای تئوری ابداعی حل مسأله یا نوآوری نظام یافته است.
TRIZ بر اساس اصول اختراعی حاصل از مطالعه بیش از یک و نیم میلیون ثبت اختراع نوآورانه در جهان بنا شده است.
TRIZ یک فلسفه، یک فرایند و یک سری از ایزار است. مجموعه آن با یک تخمین مناسب بالای ۱۵۰۰ نفر- سال تحقیق و مطالعه بر روی بهترین راه حل های جهانی در زمینه های علوم، ریاضی و مهندسی ( و تجزیه و تحلیل سیستماتیک اختراعات ثبت شده از سراسر جهان) و همچنین توجه به جنبه های درونی و روانشناسی خلاقیت بشری تهیه شده است.
نکات کلیدی یافت شده از تحقیقات TRIZ عبارتند از:
مهرداد فضیلت
بازاریابی به عنوان پلی بین نیازهای مشتری و توانمندیهای سازمان برای ارضای آن نیاز به صورتی است که برای هر دو طرف مبادله ارزش افزودهای ایجاد کند. لذا بازاریابی کلیه عملیات در طول این پل را شامل میشود. عملیاتی مانند شناسایی نیاز مشتری، طراحی محصول مناسب، قیمتگذاری مناسب، ایجاد کانالهای رساندن محصول به مشتری، تبلیغات، فروش محصول و حتی سنجش رضایت مشتری و اصلاح فرآیندهای فوق بر اساس بازخوردی که در طول این حلقه گرفته شده است.
بازار یابی در مجموع شامل بخشهای زیر در سازمان میشود:
- تحقیقات بازار
(Market Research)
- مدیریت روابط مشتری (CRM)
- بررسی رفتار مصرفکننده
(Consumer Behavior)
- تقسیم بندی بازار
(Market Segmentation)
- مدیریت برند
- طراحی کانالهای فروش و توزیع
- قیمت گذاری
- توسعه محصول جدید
- طراحی ارتباط با مشتری
- استراتژیهای بازاریابی
و...
یک وب سایت تجارت اینترنتی چیست و چه بخش هایی دارد؟ اکثر ما می توانیم به این سوال پاسخ دهیم: مانند دیگر وب سایت ها متشکل از بخش های استاتیک و داینامیک است و در آن محصولات قابل فروش ارائه شده اند به همراه سبد خرید و سیستم های پرداخت آنلاین و... .
اما چه چیز یک سایت تجارت اینترنتی را از بقیه سایت ها متمایز می کند؟ آیا تا به حال با خود فکر کرده ایم که سایت های موفق در زمینه تجارت اینترنتی از قبیل eBay و آمازون چگونه به این درجه از شهرت و محبوبیت رسیده اند؟
منبع : ماهنامه عصر تبلیغات و بازاریابی/نیما شادابمهر
پیشبینی رفتارهای خرید مصرفکنندگان یک نیاز اساسی برای بازاریابان و فروشندگان است. با تعیین آن کامیاب خواهند شد و درصورت پیشبینی نادرست، ناکام. چگونه میتوان به این پیشبینی یعنی تعیین نوع رفتارهای خرید مصرفکنندگان دست یافت؟ دانش روانشناسی تا حدودی قادر است نوع رفتارهای خرید مصرفکنندگان را تعیین کند.
بر پایه این دانش و با کسب آگاهی از نیازها و محرکهای درونی مصرفکنندگان، میتوان کالائی متناسب با نیازهای آنها تولید و به آنها عرضه کرد. بهعلاوه کارگزاران تبلیغات با شناسائی و درک سبک و نحوه زندگی بیشتر مشتریان در بازار هدف و آگاهی از علایق و انگیزههای آنها در مراحل مختلف زندگی، قادر خواهند بود با طراحی و ایجاد تبلیغات متناسب با نیازها و خواستههای مصرفکنندگان به موفقیت بیشتری برای هدفهای از پیش تعیین شده و پیشبرد فروش دست یابند.