مهدی عباسی
اولین سال راه اندازى تجارت مسلما پر فراز و نشیب خواهد بود. هر اندازه که با دقت و دانش پیش بروید، باز هم مرتکب اشتباهاتى خواهید شد. اما اگر ذهن خود را آماده کنید و به تجربیات دیگران توجه کنید، مى توانید از وقوع بسیارى از این اشتباهات پیشگیرى کنید.
در این فرصت به 7 اشتباه بزرگ تازه کاران و راه حلهائى براى گریز از آنها اشاره مى کنیم:
اشتباه اول: راندن یک ماشین تندرو در جاده اى خاکى
همه ما شنیده ایم که براى آغاز هر کار، به محرکى قوى و شور و شوق فراوان، احتیاج است. اما داشتن این حرارت اولیه به تنهایى کارى از پیش نمى برد.
شما به یک برنامه احتیاج دارید.
در زمینه تجارتتان، درخصوص مشتریان و رقباى خود عمیقا تحقیق کنید و یک مدل حقیقى و مفید براى تجارت خود ساخته و روى یک سوال مهم تکیه کنید:
چگونه مى خواهید پول در بیاورید؟
فرض کنید که در صدد باز کردن یک مغازه هستید. محلى را انتخاب مى کنید که باید هزینه اجاره آنرا بپردازید. ممکن است مخارج زیادى نیز براى تهیه دکورمناسب متحمل شوید بدون آنکه به نحوه بازگشت این هزینه ها بیاندیشید.محصولات شما کامل نیستند و به فکر بازاریابى هم نیستید. قطعا پس از چند ماه تجارت شما سقوط خواهد کرد.
نکته:هیچ روز کارى خود را بدون برنامه طى نکنید.
منبع :CRMROOM
درک صحیح و درست از مفهوم بازاریابی اولین گام در جهت تحقق آرمانهای این علم است. مفهومی که می توان آن را ترکیبی از علم و هنر دانست که در عصر حاضر باتوجه به تحولات و سیر صعودی تغییرات و پیشرفتها تنها یاری دهنده و ضامن بقای سازمانهاست
باید دانست که مفهوم بسیار انعطاف پذیر بازاریابی سازمانها را یاری می دهد تا در هر عصری و در مقابله با هر تحولی راه مناسب را درپیش گیرند. در عصر حاضر نیز باید توجه داشت که بازاریابی چه افقی را برای پیشرفت و بقا پیش روی سازمانها می گشاید. امروزه که مشتریان حرف اول را در سازمانها می زنند و همه سازمانها درپی جذب و حفظ آنها در برابر رقبای خود هستند، با این مشکل مواجه می شوند که مشتریان، بسیار قدرتمند، باهوش و دست نیافتنی شده اند و این درحالی است که رقابت بین سازمانها برای جلب این چنین مشتریانی بسیار سخت و طاقت فرسا خواهدبود . حال باید دانست که بازاریابی در عصر حاضر برای رفع این مشکل به چه راه حلی خواهد اندیشید
ژان بقوسیانwww.modiresabz.com هر روز
افرادی با انگیزه بالا وبسایتی را راهاندازی میکنند و امیدوارند که
بهزودی بتوانند درآمد قابلتوجهی از آن کسب کنند. ولی بسیاری از
وبسایتها پس از گذشت ماهها هیچ درآمدی ندارند. صاحبان وبسایت پس از
مدتی انگیزه اولیه خود را از دست میدهند و وبسایت کمکم به فراموشی سپرده
میشود. یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کسب درآمد اینترنتی آشنایی با
مدل صحیح بازاریابی اینترنتی است.
منبع : روزنامه تفاهم
تا کنون به این موضوع اندیشیدهاید که رضایت مشتری چه تعریفی دارد؟ چگونه اندازه گیری میشود؟ چگونه این رضایت تامین میشود؟ و صدها پرسش دیگر که بایستی سازمانها و شرکتهای ارائه دهنده محصولات و خدمات از خود
بپرسند ودر پی یافتن پاسخی مناسب برای آن باشند
● نبود شکایت.
وقتی مشتریان شکایتی از یک سازمان ندارند، افراد آن سازمان دچار اطمینان کاذب می شوند. بسیاری از سازمانهای جهانی و مشهور، به برنامه های جلب رضایت مشتری خود میبالند. این برنامهها عبارتند از: ایجاد امکانات برای برقراری تماس رایگان تلفنی در هر یک از شعبه ها برای تسهیل ارتباط مشتری و به کارگیری کارمندان بخش خدمات مشتری برای دریافت این تماسها که ممکن است کارمند آموزشدیده ای برای این امر، وجود داشته باشد. .
منبع : روزنامه جام جم
((حق با مشتری است)) از زمانی که جان وانامیکر آمریکایی، مالک یک فروشگاه بزرگ در ایالت فیلادلفیا برای نخستین بار در سال ۱۸۶۰ این عبارت را برای تبلیغ فضای کسب و کار خود به کار برد کمتر کسی باور میکرد که در هزاره سوم این شعار(Slogan) به ظاهر ساده، مبنای تئوریهای اقتصادی در عرصه بازاریابی و جذب مشتری قرار گیرد.
یا حتی زمانی که در آخرین سالهای قرن نوزدهم، تجار و کاسبان بریتانیایی، « مشتری را پادشاه» خواندند و شأن و منزلتی برابر با شاه خود برای او در نظر گرفتند، باز هم باور کردنی نبود که با پایان قرن بیستم، مشتریمداری به اساس رقابت در بازار تبدیل شود.
کتاب: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی - آل ریس - ترجمه سنبل بهمنیار - انتشارات آگاه
تبلیغات باد است، روابط عمومی خورشید است
در یکی از افسانههای باستان (ایزوپ Aesop)، باد و خورشید در مورد اینکه کدام یک قویتر هستند، با هم منازعه داشتند. در همان حال مسافری در حال گذر از جاده بود. آنها تصمیم میگیرند قدرت خود را آزمایش کنند تا ببینند کدامیک میتواند مسافر را وادار کند کتش را از تن درآورد. اول نوبت باد بود. اما هرقدر باد شدیدتر میوزید، مسافر بیشتر کتش را دور خود میپیچید. سپس خورشید درآمد و شروع به تابش کرد. بهزودی مسافر احساس گرما کرد و کتش را درآورد. خورشید برنده شد.
شما نمیتوانید راه خود را با زور به ذهن مخاطب باز کنید. در اینمورد، تبلیغات یک مسئله تحمیلی محسوب میشود. هرقدر اصرار برای فروش بیشتر باشد باد شدیدتر میوزد و مخاطب در برابر پیام فروش مقاومت میکند. روابط عمومی خورشید است. ما امروزه شاهد یک جابهجایی در نقشها و کارکردها هستیم؛ این روابط عمومی است که این روزها میتواند در جایگاه یک رهبر، یک برنامهی بازاریابی را هدایت کند و به هدف برسد.
ترجمه و تنظیم: علی یزدی مقدم
استیو جابز یکی از موفق ترین کارآفرین های نسل حاضر است. موفقیت او داستانی افسانه ای دارد. او پس از از شش ماه از دانشگاه اخراج شد، و در کف اتاق دوستان خود می خوابید و بطری های خالی را جمع آوری می کرد و می فروخت تا 5 سنت برای غذا بدست آورد.
ولی او همه اینها را تحمل کرد تا اینکه بالاخره توانست شرکت اپل و همینطور شرکت انیمیشن پیکسار را بنا کند. در این مقاله از سلسله مقالات موفقیت در یاد بگیر دات کام می خواهیم نکته هایی که حاصل سالها تجربه است را از زبان این مدیر و کارآفرین موفق بیان کنیم. آنچه در این مقاله می بینید برای افرادی که می خواهند کسب و کار موفق و پررونقی داشته بشند بسیار مفید خواهد بود.
ترجمه: علی یزدی مقدم
بعد از اینکه شغل و حرفه مناسب را انتخاب کردید باید با دقت و ریز بینی زیاد موقعیت و مکان مناسبی برای کسب و کار خود بیابید. فرض کنید کسی هستید که تبحر زیادی در مدیریت هتل و مهمانداری دارد می توانید در روز بیش از 500 میهمان داشته باشید و همه را راضی نگه دارید و کاری کنید که همه چیز تمیز و مرتب باشد.
جمع آوری و ترجمه: علی یزدی مقدم
افراد زیادی که صاحب کسب و کار هستند تلفن را برای حرفه خود ضروری می دانند چون از این طریق می توانند یک مشتری احتمالی را جذب کنند و همینطور آن را از دست بدهند. بعضی ها از تلفن استفاده می کنند تا یک شبکه قوی بین خود و مشتریان بسازند و بعضی ها چنان از آن غافلند که گویی فکر می کنند اگر به تلفن دست بزنند آنها را برق خواهد گرفت.
علت آن هم ترس از شنیدن کلمه «نه» است. بنابراین تعداد افرادی که جرات برداشتن تلفن و ارتباط با مشتریان را دارند زیاد نیست. ولی آنها که این شجاعت را دارند و ممکن است چند جواب نه یا مزاحم نشوید کوتاه مدت را تحمل کنند در عوض پاداش طولانی مدتی خواهند گرفت و آن فروش محصول است.
اگر با دقت به آنچه در هنگام مصاحبه تلفنی رخ می دهد توجه کنید و با تاکتیک مناسب عمل کنید از هر پاسح منفی که از تلفن دریافت می کنید می توانید بر تجربیات خود بیفزایید. .