اکبر احمدی – کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
www.akbar_500@yahoo.com
اگرچه مجموعهی رو به رشد پژوهشها نشان میدهد که تصورات ذهنی خوب از شرکتها، برای شرکتهایی که به آنها تعلق دارد، ارزش استراتژیک دارند، هیچ تحقیقی تا به امروز نقش تصویر ذهنی از شرکت را در بازارهای صادرات، بررسی نکرده است. برای پر کردن این خلاء در نوشتههای موجود، این پژوهش براساس رویکرد مبتنی بر منبع و بینشهایی از مصاحبات کیفی برای توسعهی مدنی که منابع مالی صادرکنندگان و قابلیتهای مدیریت ارتباط را با مزیت تصویر ذهنی از شرکت و عملکرد آن در بازار سرمایه، ارتباط دهد، پایهریزی شده است. یافتهها نشان میدهند که منابع مالی و قابلیتهای مدیریت ارتباط عاملان اصلی مزیت تصویر ذهنی از شرکت هستند که به نوبهی خود، عامل تعیینکنندهی مهم عملکرد عالی صادرات، میباشد. این پژوهشها با بحثی در مورد مفاهیم یافتهها برای عملکرد و نظریهی بازاریابی و پیشنهاداتی برای تحقیق بعدی ما به پایان میرسد.
علیاکبر جلالی
منبع : همشری آنلاین
کار از راه دور، در منزل یا در محلی نزدیک منزل، آرزوی بسیاری از مردم در
سراسر جهان است که هر روز مجبورند ساعات زیادی از عمر خود را در مسیر
رفتوآمد به محل کار صرف کرده و احتمالا در معرض خطرات مختلف قرار بگیرند.
علت جذب دولتها و شرکتها به سرمایهگذاری بر این شیوه کاری در وهله اول
صرفهجویی و کاهش هزینههای جاری و در وهله دوم افزایش نرخ بهرهوری است.
پیمان جسری
منبع: نشریه مباحثی در رقابت و استراتژی ترجمه فرناز صفدری و همکاران
۱- چه رویکردهای عمدهای را باید در آینده در نظر بگیریم؟
چشمانداز اقتصادی به شکلی اساسی به وسیله فناوری و جهانیسازی دگرگون شده است. اکنون شرکتها هرجا که باشند میتوانند با هر جای دیگری رقابت کنند و از این بابت باید ممنون اینترنت و تجارت رایگان ایجاد شده از سوی آن باشند.
مهمترین نیروی اقتصادی رقابت افراطی است، شرکتها قادرند کالاهایی بیشتر از آنچه میتوانند بفروشند تولید کنند و در نتیجه فشار زیادی بر بخش قیمتگذاری وارد میشود. این مساله همچنین باعث میشود که تفکیکپذیری بیشتری را اعمال کنند. با وجود این بسیاری از این تفکیکپذیریها روانی است نه واقعی و حتی اگر واقعی هم باشند، مزیتهای امروز یک شرکت در اقتصادی که هر مزیتی به سرعت کپیبرداری میشود، چندان دوام نمیآورد.
شرکتها باید به این حقیقت توجه کنند که مشتریان تحصیلکردهتر شدهاند و ابزارهای بهتری همچون اینترنت را در اختیار دارند و با قدرت تمایز بهتری خرید میکنند. قدرت از تولیدکننده به توزیعکننده منتقل شده و اکنون در حال انتقال به مشتری است، مشتری پادشاه است.
واژه "بازاریابی کماندوئی" اولین بار در سال 1984 توسط Jay Conrad Levinson نویسنده کتابی مشهور تحت همین عنوان، مورد استفاده قرار گرفت.
وی در این کتاب، بازاریابی کماندوئی را یک روش غیر متعارف،کم هزینه و یا بدون هزینه جهت ترویج کالا یا خدمات[1] تعریف می کند. البته برخی این رویه را بازاریابی غیر متعارف و بعضی آن را بازاریابی افراطی و حتی عده ای نیز آن را بازاریابی مخفیانه می نامند. اما همه این عناوین اشاره به راهبردها و تاکتیک های غیر کلاسیک و کم هزینه و یا حتی بدون هزینه این روش دارد.
بازاریابی کماندوئی دارای یک مرکز و محور اصلی می باشد. از آنجا که بازاریابان کماندو، دارای منابع مالی فراوان و نامحدود نمی باشند، لذا بایستی به روش ها و تاکتیک هائی دست بزنند که با ظرافت هر چه بیشتر به نتیجه بیانجامد. این کار با استفاده کامل از زمان ، انرژی ، اطلاعات ، دانش و مهمتر از همه قدرت تخیل ، امکان پذیر می باشد.
شغل شما هر جه که باشد ارزش آن را دارد که در مورد زوایای خیالی آن فکر کنید تا بتوانید فروش تان را افزایش دهید[2].
در خاتمه قرن بیستم متخصصان دانش بازاریابی به یافته ای مهم دست یافتند که عبارت بود از این که بازاریابی موفق، حاصل فعالیت معمول و روزمره کارکنان واحدهای بازاریابی و بازاریاب های آن ها نیست بلکه پدیده ای است که آمیخته ای از طرز فکرها، اقدام ها، رقابت و فرآیند طرح ریزی بازار است.
در خاتمه قرن بیستم متخصصان دانش بازاریابی به یافته ای مهم دست یافتند که عبارت بود از این که بازاریابی موفق، حاصل فعالیت معمول و روزمره کارکنان واحدهای بازاریابی و بازاریاب های آن ها نیست بلکه پدیده ای است که آمیخته ای از طرز فکرها، اقدام ها، رقابت و فرآیند طرح ریزی بازار است. در سال ۲۰۰۰ دکتر Hugh Davidson استاد بازاریابی دانشگاه گران فیلد انگلستان و مشاور شرکت هایی نظیر فولکس واگن، خطوط هواپیمایی بریتانیا و شل، نظریه ای بدیع در مورد بازاریابی عرضه کرد که به "بازاریابی تهاجمی" معروف شد.
http://mkavir.com
ممکن است در نگاه اول حیرتانگیز به نظر برسد ولی بسیاری از شرکتها، چه کوچک و چه بزرگ، باید به فکر توسعهی یک راهکار منطقی در زمینه بازاریابی الکترونیکی باشند. با توجه به این که از سال 1994 تا کنون صنعت بازاریابی به شکل موثری از اینترنت بهره گرفته است، میتوان این طور نتیجه گرفت که سازمانهایی که در فعالیت بازاریابی خود راهکاری برای استفاده از اینترنت درنظر نگرفتهاند اشتباه بزرگی را مرتکب میشوند. در این مقاله ده دلیل برای استفاده از این فناوری، به سازمانهایی که تاکنون هیچ تلاش هدفمندی در زمینه بازاریابی الکترونیکی نکردهاند، ارایه می شود:
ادامه مطلب ...http://www.modiriran.ir
برای بازاریابهای B2B، بازاریابی از طریق پست الکترونیک (eMail Marketing) یکی از موفق ترین ابزارها برای ایجاد نتایج بسیار خوب در حداقل زمان ممکن است. این روش نه تنها به شما در جهت رسیدن به مخاطبان هدفمند (Targeted Prospects) با حداقل هزینه کمک می کند، بلکه شما می توانید جهت تماس با میلیونها مشتری بالقوه در ظرف چند دقیقه، از این روش استفاده کنید.توجه کنید که بازاریابی الکترونیکی باید بخش جدائی ناپذیری از برنامه جامع بازاریابی شما باشد. از آنجاییکه هدف شما، فروش خدمات و محصولات خود به سایر بنگاه های اقتصادی می باشد (B2B)، باید یک استراتژی تهاجمی جهت پیشی گرفتن از رقبای خود، اتخاذ کنید.
ادامه مطلب ...منبع: نشریه میثاق مدیران
امروزه رشد روزافزون ایجاد شرکتهای بین المللی و رقابت تنگاتنگ آنان برای داشتن سهم بیشتر از بازار، فضای بسیار سختی را برای تصمیم گیری مدیران بوجود آورد ه است. در چنین فضایی که یک اشتباه یا تصمیم نادرست مدیران شرکتها ،ممکن است به شکست دائم آنان منجر شود، داشتن استراتژی های رقابتی امری اجتناب ناپذیر است. استراتژی های رقابتی در واقع جهت دهی برآیند عملکرد مدیران را برای شکست رقیبان قدرتمند در بازارهای بین المللی نمایان می سازد. در این مقاله ابتدا استراتژی های رقابتی از دیدگاه مایکل پورتر بررسی می شود. آنگاه به مبحث اصلی که استراتژی جودویی است، وارد می شویم. این استراتژی برگرفته از تکنیک های ورزش جودو شامل 3 محور کلیدی و 10 تکنیک مدون است. در واقع هریک از این تکنیک ها، به تنهایی استراتژی های رقابتی منحصر به فردی با کارکردهای خاص خود هستند. در ادامه، این تکنیک ها به همراه مطالعات موردی تشریح خواهند شد.
ادامه مطلب ...نوشته : سوزان وارد: آوریل 2010 _ منبع: www.about.com
ترجمه : مهوش سیفی _ کارشناس عالی استاندارد
بازاریابی یکی از مسائل مهم و عمومی بنگاههای اقتصادی کوچک است. معمولا همه از این موضوع شکایت میکنند که: "ما تبلیغات هم میکنیم ولی نتیجهای ندارد". در واقع آنها نمی توانند به مشتریان و فروش دلخواه خود دست نمی یابند.
بازاریابی فراتر از تبلیغات است
تبلیغات و بازاریابی مترادف یکدیگر نیستند. هرگز قراردادن چند شعار تبلیغاتی موجب موفقیت یک کسب و کار نخواهد شد. بازاریابی یک فرایند ( معمولا یک سری از فرایندها ) است نه یک اتفاق. بازاریابی مستلزم طرح اهداف بازار و پیادهسازی استراتژ های بازاریابی و دستیابی به اهداف تعیین شده است.از سوی دیگر بازاربابی یک فرایند پیچیده نیست، ولی شما باید بدانید که چه خواسته هایی دارید، آنها را مشخص کنید و در مورد آنها مطالعه کنید. در اینجا ما ده استراتژی مهم را به شما معرفی می کنیم:
مهدی فرزین – دانشجوی کارشناسی ارشدMBA (بازاریابی) دانشگاه علوم و فنون مازندران
مقدمه :
امروزه در دنیای تجارت ، به دلیل افزایش سطح تکنولوژی و پیشرفت های فناوری کالاهای فیزیکی از جهت کیفیت ، شکل و قابلیتِ کاربرد بسیار به هم نزدیک شده اند . نتیجه این شباهت آن است که تولید کنندگان و کارآفرینانی که به دنبال تقاضای پنهان مشتریان هستند عرصه خدمات را به عنوان یک عرصه وسیع و دنج تشخیص داده و بر روی آن سرمایه گذاری کنند. این مسئله باعث رشد روز افزون بخش خدمات در دنیای تجارت شده است ، به گونه ای که می توان آینده را از آن ِ حیطه خدمات دانست. یکی از مباحث مهم در تدوین استراتژی های بازاریابی و پیمودن گام های بنیادین فرایند بازاریابی ، تبلیغات تلویزیونی است که جزئی از گام ترویج می باشد. خدمات به دلیل ویژگی های خاصی که دارند نیازمند تبلیغات تلویزیونی مخصوص هستند و نمی توان در تبلیغ خدمات از همان روش هایی سود جست که در تبلیغ کالاهای فیزیکی استفاده می شود . این مقاله به بررسی و ارتقای اثربخشی روشهایی می پردازد که بنگاه های خدماتی در تبلیغات تلویزیونی از آن استفاده می کنند . در ابتدا به خصوصیات ویژه ای که ماهیت خدمات را از محصولات دیگر متمایز می کند اشاره شده و سپس به بررسی ۳۶۲ نمونه از شرکت های خدماتی ، طبقه بندی کلی این خدمات و روشهای آنان برای تبلیغاتشان می پردازیم . در انتها نیز چند توصیه و راهکارعملی برای ارتقای اثر بخشی تبلیغات در حوزه خدمات ارائه می شود .
ادامه مطلب ...چکیده
در سالیان اخیر، حکمرانی (حاکمیت) تبدیل به موضوعی داغ در
مدیریت بخش دولتی شده است و این بهواسط? نقش مهمی است که حکمرانی در
تعیین سلامت اجتماع ایفا می کند. بدین جهت است که دبیر کل سابق سازمان
ملل، کوفی عنان ابراز می دارد: حکمرانی خوب، احتمالا" مهمترین عامل در
ریشه کن کردن فقر و عامل رشد و توسعه است. در اوایل ده? 1980، کمبود
بودجه، انگیز? مهم انجام اصلاحات دولتی در بسیاری از نقاط جهان بود، که
این کمبود بودجه ناشی از فشارهای بینالمللی، (مثل بانک جهانی) و یا ناشی
از خود دولتهای ملی بود. از آن زمان تاکنون، بسیاری از دولتهای ملی وضعیت
بودجهای مناسبتری پیدا کرده اند. هر چند که هنوز نیاز است ارائ? خدمات
بطور اقتصادی و کارآمد مدیریت شود، با اینحال وجود انگیز? مالی برای
انجام اصلاحات مدیریتی، ضعیفتر شده است. در حال حاضر، چالشهای دیگری بروز
کرده و انگیزهای برای انجام اصلاحات شده اند. یکی از این چالشها، نحوه
ایجاد و شکل دهی حکمرانی خوب است .مقاله حاضر در پی شناسایی چارچوب و
مفاهیم مرتبط با حکمرانی است.
نویسنده: شهریار عزیزی - سارا کریمی
منبع: تدبیر - شماره 143 - 1383
چکیده
مزیت رقابتی یکی از مهمترین مباحث در تئوری های مدیریت استراتژیک
تلقی می شود زیرا وجود مزیت رقابتی در یک سازمان به معنای عملکرد بهتر
نسبت به رقباست و در کوتاه مدت سودآوری و در بلندمدت بقا و رشد سازمان را
تضمین می کند.
در عصر اطلاعات که فناوریهایی مثل وب و شبکه های
رایانه ای گسترش یافته اند محیط سازمان نیز متلاطم تر شده است. با ظهور
تجارت الکترونیک اهمیت مزیت رقابتی نه تنها کاسته نشده بلکه مهمتر و حیاتی
تر شده است. نظر به اهمیت این مسئله در این مقاله به بحث مزیت رقابتی در
تجارت الکترونیک پرداخته می شود.