هرچقدر استراتژی جامعی برای بازاریابی داشته باشید، باز از دانستن نکاتی برای هدف گیری دقیق مشتریان محصولات و خدمات تان بی نیاز نخواهید بود. در ذیل 75 نکته ی بازاریابی برای کلیه کسب و کارهای خرد و کلان ارائه می گردد.در زیر یکصد نکته ی بازاریابی برای کلیه کسب و کارهای خرد و کلان ارائه می گردد.
ایده های کلی:
نگذارید روزتان بدون پرداختن به حداقل یک فعالیت بازاریابی شب شود.
1- درصدی از درآمد ناخالص خود را به عنوان بودجه ی سالیانه بازاریابی تعیین کنید.
2- هر سال اهداف خاص بازاریابی را تعیین و هر سه ماه یک بار آنها را ارزیابی و تنظیم نمایید.
3- یک پوشه برای نگهداری ایده های بازاریابی اختصاص دهید.
4- هر روز و هر ساعت کارت ویزیت را همراهتان داشته باشید.
5- یک سنجاق سینه ی شخصی با آرم شرکت تان طراحی کنید و در جلسات به کت خود بزنید .
هرچقدر استراتژی جامعی برای بازاریابی داشته باشید، باز از دانستن نکاتی برای هدف گیری دقیق مشتریان محصولات و خدمات تان بی نیاز نخواهید بود. در ذیل 75 نکته ی بازاریابی برای کلیه کسب و کارهای خرد و کلان ارائه می گردد.در زیر یکصد نکته ی بازاریابی برای کلیه کسب و کارهای خرد و کلان ارائه می گردد.
ایده های کلی:
نگذارید روزتان بدون پرداختن به حداقل یک فعالیت بازاریابی شب شود.
1- درصدی از درآمد ناخالص خود را به عنوان بودجه ی سالیانه بازاریابی تعیین کنید.
2- هر سال اهداف خاص بازاریابی را تعیین و هر سه ماه یک بار آنها را ارزیابی و تنظیم نمایید.
3- یک پوشه برای نگهداری ایده های بازاریابی اختصاص دهید.
4- هر روز و هر ساعت کارت ویزیت را همراهتان داشته باشید.
5- یک سنجاق سینه ی شخصی با آرم شرکت تان طراحی کنید و در جلسات به کت خود بزنید .
بازار هدف:
6- نسبت به تحولاتی که شاید روی بازار هدف، محصول یا استراتژی بازاریابی شما تأثیر بگذارد، هوشیار باشید.
7- مطالعات تحقیق بازاریابی درباره ی حرفه، صنعت، محصول و گروه های بازار هدف خود را بخوانید.
8- آگهی های رقبای خود را گردآوری کنید و با مطالعه ی آنها، اطلاعاتی درباره استراتژی، ویژگی ها و مزایای محصولات آنها به دست آورید.
9- از مشتریان بپرسید چرا شما را انتخاب کردند و خواستار توصیه هایی برای بهبود کیفیت شوید.
10- از مشتریان سابق بپرسید چرا شما را رها کردند.
11- بازار جدیدی شناسایی کنید.
12- به یک فهرست پستی مربوط به حرفه تان بپیوندید.
توسعه محصول:
13- یک خدمت، تکنیک یا محصول جدید ارائه دهید.
14- نسخه ای ساده تر، ارزان تر یا کوچک تر از محصول یا خدمت خود پدید آورید.
15- نسخه ای شکیل تر، گران تر، سریع تر یا بزرگتر از محصول یا خدمت خود ارائه دهید.
16- خدمات خود را بهنگام کنید.
آموزش، منابع و اطلاعات:
17- یک تیم مشاوره در زمینه ی بازاریابی و روابط عمومی مرکب از همکاران و صاحبان کسب و کارهای مشابه را گردهم آورید و به تبادل اندیشه و مسائل صنفی بپردازید.
18- برای کارکنان خود یک صندوق پیشنهادات بگذارید.
19- در سمینارهای بازاریابی حضور یابید.
20- کتاب های بازاریابی را بخوانید.
21- مشترک نشریات مکتوب و اینترنتی بازاریابی شوید.
22- هر ماه یک جلسه بازاریابی با کارکنان یا مباشران خود بگذارید تا درباره استراتژی و وضعیت بازار بحث کنید و ایده های تازه بگیرید.
23- به انجمن یا سازمان های مرتبط با حرفه تان ملحق شوید.
24- یک پوشه را برای یافتن طراح، نویسنده و سایر حرفه ای های بازاریابی کنار بگذارید.
25- یک مشاور بازاریابی جهت همفکری استخدام کنید.
26- � سفری خلاق � به شهر یا کشوری مترقی داشته باشید تا تکنیک های بازاریابی آنجا را یاد بگیرید.
قیمت گذاری و پرداخت:
27- ساختار قیمت گذاری تان را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید کجای آن نیاز به اصلاح و تنظیم دارد.
28- به مشتریان امکان دهید با کارت اعتباری پرداخت کنند.
29- به مشتریان ثابت، تخفیف دهید.
30- شگردهای معامله پایاپای را بیاموزید. به اعضای برخی باشگاهها، گروه های حرفه ای و سازمان ها در مقابل تبلیغ محصولات و خدمات شما در نشریات شان تخفیف بدهید.
31- برای � پرداخت های سریع � و نقد، تخفیف قائل شوید و از مشتریان ثابت به صورت قسطی پول بگیرید.
ارتباطات بازاریابی:
32- برای مشتریان کنونی و بالقوه تان یک خبرنامه منتشر کنید.
33- بروشوری از محصولات و خدمات تان را چاپ کنید.
34- همراه بروشورهای خود یک برگه نظرسنجی بگنجانید که پول تمبرش را شما پرداخته اید. بدین ترتیب می توانید بازخورد ارزشمندی از مشتریان دریافت کنید.
35- یادتان باشد کارت ویزیت درون جعبه کارایی ندارد، حتماً آن را پخش کنید. به هر مشتری بالقوه دو کارت ویزیت و بروشور بدهید تا یکی را نگه دارد و دیگری را به دوستانش بدهد.
36- برای هر کدام از بخش های بازار هدف تان یک کارت ویزیت و بروشور خاص طراحی کنید،(مثلاً یکی برای سازمان ها و نهادهای دولتی و یکی برای کاسب کارها و مصرف کنندگان)
37- یک پوستر یا تقویم با آرم شرکت تان چاپ کنید و به مشتریان هدیه بدهید.
38- روی سربرگ، برگه های فاکس یا صورتحساب، شعار یا جمله ای در وصف فعالیت خود به چاپ برسانید.
39- بخشی از وب سایت خود را به مشتریان اختصاص دهید.
40- هرازگاهی دکور محل ملاقات خود با مشتریان را از نو طراحی کنید.
شبکه رابط ها و تبلیغ دهان به دهان:
41- به یک اتاق بازرگانی یا سایر سازمان های مرتبط بپیوندید.
42- بروشور خود را برای اعضای سازمان هایی که عضویت شان را دارید، بفرستید.
43- در ایام تعطیل، میهمانی تجاری بگیرید.
44- پس از شرکت در یک همایش، برای شرکت کنندگان آن نامه بفرستید.
تبلیغات:
45- در فصل های اوج فعالیت تجاری برای کسب و کارتان تبلیغ کنید.
46- یک شماره تلفن راحت و بیاد ماندنی بگیرید.
47- برای سایت اینترنتی خود، آدرس بیادماندنی انتخاب کنید و آن را در کلیه ارتباطات بازرگانی قید نمایید.
48- از طریق پست مستقیم، کسب و کار خود را مشترکاً با سایر حرفه ای ها تبلیغ کنید.
49- در یک دایرکتوری ویژه یا کتاب زرد تبلیغ نمایید.
50- به منظور دستیابی به بازارهای خارجی، آگهی دو یا چند زبانه چاپ کنید. این آگهی را در نشریه ای پر مخاطب قرار دهید.
51- به مشتریان خود هدایای تبلیغاتی نظیر خودکار، پدماوس یا ماگ بدهید.
52- درون پاکت نامه یا مرسولات پستی، چیزی برجسته بگذارید تا کنجکاوی گیرنده تحریک شود.
53- مقابل پیاده روی دفترتان به کمک لیزر یک پیام تبلیغاتی بتابانید.
54- برچسب های جالبی برای نصب روی شیشه ی اتومبیل طراحی و بین مشتریان توزیع کنید.
55- آگهی های خود را کد گذاری و نتایج شان را دنبال کنید.
56- تابلو ساختمان تان و تابلوهای راهنمای داخلی و خارجی آن را بهبود ببخشید.
57- اگر فکر می کنید آرم شرکت شما منسوخ شده، آن را از نو رنگ آمیزی کنید.
58- حامی مالی یک مسابقه ورزشی یا برنامه رادیویی و تلویزیونی شوید.
رویدادهای ویژه:
59- در نمایشگاه های مربوط به حرفه تان، حتماً یک غرفه بگیرید.
60- همراه سازمان های غیر انتفاعی، مانند مؤسسات حمایت از کودکان معلول، اسپانسر یک برنامه یا ضیافت شوید.
61- در دبیرستان ها سخنرانی کنید و به دانشجویان درباره حرفه آینده شان توصیه کنید.
62- خیابانی در منطقه جغرافیایی تان انتخاب و اعلام کنید که نظافت آن را سازمان یا شرکت شما برعهده می گیرد. رهگذران با دیدن نام و آرم شما، متوجه اقدام پسندیده تان خواهند شد.
63- بخشی از وقت و پول خود را به سازمانهای خیریه یا غیرانتفاعی اختصاص دهید و نتایج آن را در مطبوعات به چاپ برسانید.
64- یک سی دی یا فیلم آموزشی درباره ی خدمات خود تهیه کنید.
65- کتاب تألیف کنید.
ایده های فروش:
66- روزنامه ها و نشریات تخصصی را برای به دست آوردن فرصت های تازه تجاری و آگاهی یافتن از عزل و نصب های شرکت ها بخوانید.
67- شعارها و استراتژی های بازاریابی تان را به اطلاع وکیل، حسابدار، بانکدار، تعمیرکار و کانون تبلیغاتی تان برسانید و بدین ترتیب نیروی فروش خود را به رایگان گسترش دهید.
68- ساعات فعالیت خود را افزایش دهید.
69- حتی در ایام تعطیل، گروهی را جهت ارائه خدمات به مشتریان اختصاص دهید.
70- نمونه های محصولات خود را در دفترتان به نمایش بگذارید.
71- به مشتریان سابق تلفن بزنید یا برایشان نامه بفرستید تا آنها را دوباره جذب کنید.
72- از طریق اینترنت سفارش بگیرید.
73- به مشتریان اینترنتی خود اطمینان دهید که سیستم امنیتی سایت شما قابل اعتماد است.
74- از زمان پاسخگویی به سفارش ها بکاهید و روند سفارش مجدد را تسهیل کنید.