برای انتخاب اهداف و سنجه های مربوط به مشتری سازمان می بایست به دو سوال حیاتی پاسخ دهند: اول اینکه چه کسانی مشتری هدف ما هستند؟ و دوم اینکه ارزش پیشنهادی ما برای آنها چیست؟
بسیاری از سازمانها معتقدند که مشتریان خود را می شناسند و می دانند که برای آنها چه محصولات و خدماتی عرضه میکنند ولی در واقع همه چیز را برای همه مشتریان عرضه میکنند.در حالی که عدم تمرکز بر بخش خاصی از مشتریان و ارزش مورد نظر آنها موجب میشود تا سازمانها نتوانند به مزیت رقابتی دست یابند .
سازمانها معمولا از میان مضامین استراتژیک زیر مضمون مورد نظر خود را در منظر مشتری انتخاب می کنند.
برتری عملیاتی:که برکاهش بهای تمام شده ارتقا کاربری محصول ،سهولت استفاده از محصولات و خدمات خود متمرکز می شوند
رهبری محصول: که برنوآوری مستمر و عرضه ی بهترین محصول یا خدمت در بازار تاکید می ورزد
صمیمیت با مشتری: در این استراتژی، ارضاء خواسته ها و نیازهای مشتریان و ارائه ی راه حل برای مسائل آنها و حفظ رابطه بلند مدت برد-برد با مشتریان مد نظر می باشد