X
تبلیغات
رایتل

استراتژی های بازاریابی: ده نمونه ساده برای ارتقاء کسب و کار

سه‌شنبه 3 اسفند 1389 ساعت 01:34

نوشته : سوزان وارد: آوریل 2010 _ منبع: www.about.com
 ترجمه : مهوش سیفی  _ کارشناس عالی استاندارد



بازاریابی یکی از مسائل مهم و عمومی بنگاه­های اقتصادی کوچک است. معمولا همه از این موضوع شکایت می­کنند که: "ما تبلیغات هم می­کنیم ولی نتیجه­ای ندارد". در واقع آنها نمی توانند به مشتریان و فروش دلخواه خود دست نمی یابند.
بازاریابی فراتر از تبلیغات است
تبلیغات و بازاریابی مترادف یکدیگر نیستند. هرگز قراردادن چند شعار تبلیغاتی موجب موفقیت یک کسب و کار نخواهد شد. بازاریابی یک فرایند ( معمولا یک سری از فرایندها ) است نه یک اتفاق. بازاریابی مستلزم طرح اهداف بازار و پیاده­سازی استراتژ های بازاریابی و دستیابی به اهداف تعیین شده است.از سوی دیگر بازاربابی یک فرایند پیچیده نیست، ولی شما باید بدانید که چه خواسته هایی دارید، آن­ها را مشخص کنید و در مورد آن­ها مطالعه کنید. در اینجا ما ده استراتژی مهم را به شما معرفی می کنیم:

1-  در ارتباط با محصولات و خدمات خود کارگاه­های آموزشی / کلاس در منطقه و محل خود برگزارکنید.  برای این­کار می­توانید از موسسات و مراکز آموزشی محلی کمک بگیرید. مخاطبین و یا موضوعات خاص را هدف قرار دهید. برای این­کار می­توانید از افراد ویژه­ای استفده کنید. به عنوان مثال: ( اگر در ارتباط با ورزش و سلامتی خدماتی ارائه   می­دهید) از یک مربی یوگا برای برگزاری دوره­ای با عنوان " یوگا برای مردان"  استفاده کنید.
 
2-  به سازمان های مرتبط و گروه­های شبکه­ای بپیوندید.  پیوستن به بعضی از گروه ها و سازمان­های تجاری هزینه­ای ندارد ولی از نظر بازاریابی  مزایای بسیاری دارد. زمانی که محصولات و خدمات شما توسط یکی از گروه­ها شناخته شد، خود به خود آنها شما را به دیگران معرفی می­کنند. همکاری با مراکز کسب وکار محلی فرصت مناسبی را برای ایجاد ومشارکت در استراتژی بازاریابی بوجود می­آورد. به عنوان مثال:  شرکت در یک مراسم خاص مانند: "روز حمایت از مصرف کننده ".
 
 
3- سعی کنید در خط مقدم و یا در مرکز وقایع و امور خیریه باشید.  شما می­توانید از این موقعیت­ها استفاده شایانی ببرید و از این طریق خود را به مشتریان خود بیشتر معرفی کنید. مثلا: می­توانید بر روی کیسه­های کاغذی که در یک امر خیریه برای توزیع مواد استفاده می­شود در مورد محصولات خود یک نقاشی بکشید. در بسیاری از امور خیریه    می توانید به عنوان حامی شرکت کنید تا بهتر و بیشتر خود را به مشتریانتان معرفی کنید.
                                  
4-  بلاگ اختصاصی خود را بوجود آورید.  به این ترتیب می­توانید افرادی را که علاقه­مند به خدمات و محصولات شما هستند جلب کنید. ایجاد یک بلاگ راحت­تر از ایجاد یک وب سایت است. سپس مرتبا در مورد موضوعات مختلف کسب وکار خود در وبلاگ خود توضیح دهید و بگوئید که چه می­کنید. در مرحله بعد سعی کنید با بلاگ های دیگر مربوط به سایر کسب و کارها و مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید.
 
5- به سایت ها و رسانه های اجتماعی بپیوندید  .  مطالب خود را از این سایت ها  به افراد همفکر خود منتقل کنید.
 
6-  با مشتریانی که از خدمات و محصولات شما رضایت دارند ارتباط برقرارکنید.
 
7-  برای جامعه خود کارکنید.  هیچ کاری بهتر از این نیست که که دانه­ای بکارید که از حاصل آن در جامعه خود بهره­برداری کنید. کمک­های منظم به سازمان­های خیریه  محلی،  ارائه خدمات به کمیته­های شهری، انجام کارهای داوطلبانه ، تمامی این­ها می­توانند افکار مثبتی را در مورد شما و کارهایتان به مردم منتقل کنند. بکار بردن استراتژی  بازاریابی موجب معرفی کسب و کارتان به جامعه می­شود.
چطور شروع کنید: یک موضوع (مشکل) خاص را انتخاب کنید و از طریق سازمان خیریه ذیربط ببینید که به چه چیزی نیاز دارند و شما چکار میتوانید برای آن­ها انجام دهید.
 
8- خبرنامه تهیه و توزیع کنید.  خبرنامه مانند اسب بارکش برای پیشرفت کارشما عمل می کند. توزیع خبرنامه میان مشتریانتان از طریق پست یا پست الکترونیکی به صورت منظم ارتباط منسجمی را بین شرکت شما و مشتریانتان بوجود می­آورد. نوع خبرنامه­ای که می فرستید باید حاوی اطلاعات در مورد خدمات و محصولات شما باشد نه صرفا تبلیغ یک محصول و بیشتر حاوی مقالات مرتبط با کارهای شما باشد. کلید موفقیت یک خبرنامه از نظر سودمند بودن و قابل خواندن بودن توزیع آن طی یک برنامه منظم است.
 
چطور شروع کنید: تحقیق کنید که محل دقیق درج مقاله کجاست، در سایت ها و مجلات  یا در روزنامه­ها. امتحان کنید و با انتخاب عناوین درست برای مقالات در ارتباط با کارتان طوفان فکری ایجاد کنید.
 
9- وب سایت طراحی کنید. اکثر کسانی که از این استراتژی برای بازاریابی استفاده می­کنند با شکست مواجه می­شوند. اشتباه آنها این است که موضوع وب سایت را اشتباه انتخاب می­کنند. مثلا مشتریان شما مایلند اطلاعات خاصی در مورد نحوه تماس با شما، چگونگی ابراز نظراتشان در مورد محصولات و خدمات شما  دریافت کنند  نه در مورد مسائل شخصی و آمار کاریتان.
چطور شروع کنید: از یک فرد متخصص برای این­کار کمک بگیرید.
 
10- به سازمان های مرتبط با کارتان بپیوندید. بعضی ها در استراتژی خود مرتکب این اشتباه می­شوند و کسب و کار  و مشتریان خود را از یکدیگر تفکیک می­کنند. باید بدانید که شما مجبورید با سایر مشاغل و کسب و کارها نیز در ارتباط باشید و نه صرفا با تامین کنندگانتان. سایر کسب و کارها نیز مشتریان شما هستند، همچنین دوستانتان، تامین کنندگانتان و مشتریان آنها  و تمام مردمی که اگر شما را بشناسند محصولات و خدمات شما را به دیگران معرفی می­کنند

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد