Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

اهمیت بسته بندی در رفتار مصرف کننده

اهمیت طراحی بسته بندی و نقش بسته بندی به عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط با مصرف کننده و انتخاب مارکهای تجاری  دائما در حال رشد می باشد
جهت تحقق اهداف ارتباطی لازم است که اطلا عات کافی در رابطه روانشناسی مصرف کننده توسط تولید کنند گان کسب شود
این موضوع جهت درک واکنش مصرف کننده نسبت به بسته بندی کالای ضروری لازم است بسته بندی محصولات نوعی علم، هنر و تکنولوژی حمایت از محصولات درمقابل آلودگی و خطرات ناشی از حمل و نقل و ذخیرة مناسب محصولات است
در حوزة بازاریابی بسته بندی یک روش جذاب جهت انتقال پیام در رابطة با محصول به مشتریان می باشد.همچنین این امکان را فراهم می سازند که محصولات مختلف به صورت واحد و منسجم محافظت شوند.
بنابراین لازم است که تلاشهای زیادی در جهت افزایش کارآیی بسته بندی های صورت بگیرد به همین دلیل است که رسانه های قدیمی نیز مسیر فعالیت خود را به سوی تبلیغات در هنگام خرید سوق داده اند

مقدمه :
 
 بسته بندی فعالیت های مربوط به طراحی و ایجاد جعبه یا لفاف برای یک کالا را در بر می گیرد
جعبه صندوق ولفاف  همان بسته بندی است
بسته بندی ممکن  است تا سه سطح ماده ای را در بر بر گیرد (بسته بندی اولیه-بسته بندی ثانویه – بسته بندی حمل ونقل )
(کاتلر-1382-499)
 
در این مقاله  به برسی جنبه های مختلف بسته بندی پرداخته شده است
ازقبیل اهمیت  خصیصه های بسته بندی
نقش بسته بندی در تصمیم گیری خرید
 طرح بسته بندی دستی
ادراک مشتری از بسته بندی
بسته بندی و خرید
وسعی شده اهمیت بسته بندی تا حدودی در جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد
 
 اهمیت مشخصات بسته بندی[1] :
اغلب مصرف کنندگان به ویژگی های ظاهری اهمیت زیادی می دهند در حالی که بخش کمی از آنها بر جزئیات روی برچسب توجه دارند.
جهت ترسیم مارک محصولات غذایی از طیف وسیعی از مشخصات بسته بندی استفاده می شود که این طیف شامل ترکیبی از رنگ ها، طرح ها، شکل ها، نماد ها و پیام ها است این عناصر باعث جذب مشتریان می شود و به آنها در شناسایی تصاویر مربوط کمک شایانی می کنند.
 اهمیت طراحی بسته بندی واستفاده از بسته بندی به عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط و مارک بندی دائماً در حال افزایش است. زیرا بسته بندی همانند دیگر عناصر ارتباطات بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک دلیل برای این موضوع اشاره به این حقیقت دارد که مشتریان قبل از اینکه برای خرید به فروشگاه بروند زیاد و به صورت عمقی به مارکها فکر نمی کند.
 یک تحقیق اخیر این گونه ارزیابی کرده است که 73 درصد تصمیمات در زمینه خرید در هنگام فروش صورت می گیرد.
تمایل مشتری جهت خرید یک کالای خاص بستگی به درجه ای دارد که طبق این محصول می تواند نیازهای مشتری را به صورت کامل تحقق دهد. زمانیکه آنها قبل از خرید در رابطه با محصولی که می خواهد بخرند فکر نکرده باشند. می توانند در موقع خرید به آنچه که می خواهد دست یابند که این کار از طریق عناصر ارتباطی در زمان خرید صورت می گیرد.
 بسته بندی یک فاکتور کلیدی در فرآیند تصمیم گیری مشتری است زیرا می تواند جهت اخذ تصمیمات حقیقی در فروشگاه، با برقراری ارتباط با مشتری کمک شایانی به او کند.
 جهت موفقیت استراتژی های بازاریابی محصولات غذایی ارزیابی این موضوع حائز اهمیت است که چگونه عناصر ارتباطی در این بسته بندی ها بر انتخاب مشتریان و جذب آن ها تأثیر می گذارد .
علاوه بر این بحث های زیادی در رابطه با این موضوع صورت گرفته است که آیا رفتار مصرف کنندگان مطابق با فرهنگ آنهاست؟
تعداد زیادی از مشاهده کنندگان صنعتی به عنوان مثال شرکت Ac [2]Nie/sen معتقدند که مصرف کنندگان در سراسر دنیا واکنش نسبتاً مشابهی به فرآیند بسته بندی از خود نشان می دهند که این موضوع علی رغم اختلافات فرهنگی به تأیید رسیده است
 اگر چه بخش اعظمی از این شرکت ها معتقدند که احتمال زیادی می رود که رفتار مشتریان یکسان و مشابه باشد افزایش درآمد و گسترش رقابت باعث افزایش توانایی مشتریان جهت خرید کالاها طبق نیازهای خاص فرهنگی آن ها شده است.
 برخی از افراد معتقدند که احتمال زیادی می رود که موضوعات پایه ای در فرهنگ های مختلف یکسان باشد این در حالی است که جزئیات خاصی از قبیل واکنش نسبت به رنگهای خاص یا پیام های خاص در فرهنگ های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.
مسلماً این که مشتریان به برخی از روندهای پایه ای از قیبل فرآورده های خاص غذایی، اطلاعات بهداشتی و غذایی در بسته های خاص یا تمایل به غذاهای آماده توجهی نمی کنند در اغلب فرهنگ ها مشترک می باشد اما احتمال کمی می رود که مشریان دیدگاه های فرهنگی خود را نسبت به جزئیات محصولات از قبیل بسته بندی تغییر دهند که این روند در طول فرآیند خرید کاملاً مشهود می باشد.
 اگر چه در این رابطه نیاز به تحقیقات بیشتر است زیرا تحقیقات تجربی کمی در رابطه با واکنش مصرف کننده نسبت به بسته بندی صورت گرفته است (به خصوص در بازارهای آسیایی). تعداد زیادی از متخصین با فرهنگ های مختلف بر این موضوع پافشاری دارند که توسعة دانش در یک فرهنگ باید قبل از اینکه دربافت های فرهنگی دیگر مورد استفاده قرار بگیرد به تأیید مراجع عالی برسد.
silayoi &speece,2007,1495-1497))
مطالعاتی هستند که نشان دهنده یک  تقسیم بندی قوی در زمینة واکنش مشتریان نسبت به بسته بندی هستند.
 سه تقسیم بندی در این زمینه وجود دارد: کسب تسهیلات، جستجوی اطلاعات و کسب تصاویر بر پایة الگوهای مشترک گستردة جهانی.
تمایل افراد جهت فراهم ساختن تسهیلات، افزایش مصرف کنندگان تحصیل کرده جهت کسب اطلاعات در رابط با محصولات خاص بر تصاویر بصورت حوزه گسترده ای را جهت فعالیت عناصر تأثیر گذار فرهنگی فراهم ساخته است.
نمی توان گفت که از بین این سه عنصر کدامیک مهم تر باشند به عبارت دیگر مصرف کنندگان بسته بندی را یک فرآیند کلی و منسجم می دانند که در اغلب موارد تأکید بیشتر بر یکی از حنبه هاست اما نمی توان به صورت کامل جنبه های دیگر را نادیده گرفت.
 ممکن است که در این زمینه یک طرح ایده آل برای همة بازارها عنوان شده باشد اما لازم است در تمامی بسته ها یک تصویر فنی وجود داشته باشد که مسلماً این تصویر بیانگر امکانات محصول مربوطه و سهولت استفاده از آن و فهرستی کامل از اطلاعات شفاف در رابطه با محصول مربوط است که در طرح های تصویری قدیمی از رنگ ها و شکل های مختلف استفاده می شد.
 در تقسیم بندی های خاص به برخی از عناصر بسته بندی توجه کمی صورت می گیرد اما استفاده از تمامی عناصر بیانگر این موضوع است که نمی توان هیچ یک از این عناصر را حذف کرد زیرا آنا ارتباط شدیدی با جذابیت بسته بندی دارند بنابراین، این احتمال وجود دارد که بتوان از یک بسته بندی مجزا استفاده کرد که تقریباً سه عنصر موجود در آن به صورت یکسان مشتریان را به خود جذب نموده اند.
البته شرطی که وجود دارد این است که عناصر کلیدی بر پایة تقیسم بندی های خاص دارای جذابیت کافی باشند.
 محققین اظهار داشته اند که تصاویر به صورت شفاهی می توانند اطلاعات زیادی را فراهم سازند به خصوص در حوزه هایی که بیشتر به تصاویر توجه می شود.
ارتباط بین انتخاب های مشتری در بازارهای مختلف و مشخصات طراحی بسته بندی ها یک نکته کلیدی است که بازاریابان محصولات غذایی بسته بندی شده باید از آن ها در راستای توسعة استراتژی های مفید در بازاریابی استفاده نمایند(silayoi &speece,2007,1502-151)
. توجه و جذابیت در زمان خرید نقش مهمی را در انتخاب یک مارک خاص ایفا می کنند. انسجام اهمیت عناصر مهم طراحی بسته بندی در غالب متغیر های تقسیم بندی بازار می توانند حاوی اطلاعات مفید برای بازاریابانی باشند که خواستار افزایش تأثیر بسته بندی در عرضة محصولات غذایی می باشند.
 
بسته بندی و تصمیم خرید [3] :
اهمیت طراحی بسته بندی به عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط و بر چسب گذاری محصولات در بازارهای رقابت محصولات غذایی روز به روز در حال افزایش است.
 بسته بندی چه تأثیری بر اخذ تصمیمات هایی خرید دارد که مورد ارزیابی قرار دارد.
عناصر بصری در بسته بندی نقش مهمی را  ایفا می کنند که نشان دهندة استفاده از آن محصول توسط مصرف کنندگان مختلف است. البته در شرایطی که به صورت ناگهانی خواستار خرید یک محصول می شوند. اکثریت افراد شرکت کننده در این گروه اظهار می دارند که آنها از اطلاعات مربوط به برچسب استفاده می نمایند اما می گویند که بیشتر بر چسبهایی که ساده تر هستند را دوست دارند.
بسته بندی در نقطة فروش[4]:
اینگونه به نظر می رسد که بسته بندی یکی از مهمترین فاکتورهای مهم در زمینه خرید در نقطة فروش باشد این در حالی است که بسته بندی بخش مهمی از فرآیند فروش را نیز شکل می دهد.
 محصولات غذایی بسته بندی شده به بازارهای بزرگ و سوپر مارکتها عرضه می شوند که در این جا محصولات به مدت زیادی باقی خواهند ماند و مصرف کنندگان نیز می توانند انتخابهای متنوع داشته باشند.
 هم در بخش ذخیرة مواد و هم در بخش داخلی از آنجاییکه فُرمت سِلف سرویس در بیشتر سوپر مارکتها وجود دارد از این رو از نقطه نظر خرید بسته بندی خودش فروشنده ای است که در قفسه قرار گرفته است.
اهمیت شدید طرحهای بسته بندی در بازارهای رقابتی رشد سریعی یافته است زیرا بسته بندیها ابزار مهمی جهت برقراری ارتباط می باشند.
در این قسمت به  بررسی این موضوع می پردازیم  که چگونه بسته بندی بر اخذ تصمیمات نهایی خرید محصولات غذایی تأثیر می گذارد.
 وجود بسته های مختلف در قفسه های سوپر مارکتها تأثیر زیادی برفرآیند تصمیم گیری مصرف کننده خواهد داشت از این رو طرح بسته بندی باید به گونه ای باشد که از واکنش مطلوب مصرف کننده اطمینان حاصل سازد.
 به واسطة وجود روندهای مختلف در این حوزة مشکلات زیادی در زمینة تصمیم گیری مصرف کنندگان ایجاد شده است.
 در یک سو برخی از مصرف کنندگان توجه زیادی به اطلاعات مربوط به برچسب دارند زیرا آنها نگران سلامت تغذیه خود هستند از این رو این مصرف کنندگان در امر تصمیم گیری مشارکت دارند و به صورت گسترده از اطلاعات موجود بر روی بسته ها استفاده خواهند کرد. در سوی دیگر مصرف کنندگان مدرن در اغلب موارد به دنبال راههایی جهت کاهش صرف زمان خرید و تهیه مواد غذایی هستند این موضوع می تواند بر فرآیند تصمیم گیری تأثیر بگذارد زیرا فشار زمانی باعث می شود که افراد به جزئیات مربوط به عناصر بسته بندی توجهی نداشته باشند.
 (silayoi & speece,2004,607-608)
با وجودیکه این موارد نکات مهمی هستند و در محیطهای رقابتی نیز تشدید شده اند. اما تحقیقات کمی در این زمینه صورت گرفته است که چگونه عناصر بسته بندی می توانند بر انتخاب یک مارک خاص و فشار زمانی تأثیر بگذارند.
 
 
عملکردها و عناصر بسته بندی [5]:
پِرِن دِرگاست و پیت[6] (1996) به بررسی عملکرد های پایه ای بسته بندی و تعریف نقش آنها در حوزه های بازاریابی یا سازمان دهی پرداخته اند. عملکرد سازمان دهی بسته ها از آن جهت حائز اهمیت است که در طول حرکت یا انتقال محصولات در کانالهای توزیعی هیچ آسیبی به آنها وارد نمی شود.
در حوزة بازاریابی بسته بندی یک روش جذاب جهت انتقال پیام در رابطة با محصول به مشتریان می باشد. تفکیک دو عملکرد بسته بندی کار سختی است اما باید بدانیم که در اغلب موارد این عملکرد ها مورد استفاده قرار می گیرند. بسته ها با جذب توجه مشتریان و برقراری ارتباط با آنها به فروشنده محصول مربوط می پردازند. همچنین این امکان را فراهم می سازند که محصولات مختلف به صورت واحد و منسجم محافظت شوند.
از نقطه نظر سازماندهی، بسته یندی یک مورد از ویژگیهای مهم کلیدی است که از نظر مشتریان بسیار حائز اهمیت است.
همچنین این امکان را فراهم می سازند که محصولات مختلف به صورت واحد و منسجم محافظت شوند. همچنین این امکان را فراهم می سازند که محصولات مختلف به صورت واحد و منسجم محافظت شوند.
 
 تمایل جهت خرید بستگی به درجه ای دارد که در آن محصولات موجود می توانند رضایت مصرف کننده را جلب نمایند. درک مستقیم مصرف کنندگان بستگی به عناصر ارتباطی دارد که جهت موفقیت استراتژی های مختلف بازاریابی حائز اهمیت می باشند.
مشخصات کلی بسته ها نشان دهندة منشاء و حالت خاص محصولات مربوط هستند.
علاوه بر این قضاوت در رابطه با کیفیت محصولات تا حدود زیادی تحت تأثیر مشخصات محصولی مربوطه می باشد. در صورتیکه بسته ها نشان دهندة کیفیت بالا باشند در این صورت محصول مورد نظر از نظر مصرف کنندگان کیفیت بالایی خواهد داشت اما در صورتیکه علائم موجود در محصول مربوطه نشان دهندة کیفیت پایین باشند دراین صورت آنچه که به مشتری انتقال می دهند کیفیت پایین محصول می باشد.
آندروود[7] و دیگران (2001) اظهار می دارند که احتمال زیادی می رود که مصرف کنندگان به حنبه های مختلف یک محصول از نظر بویایی، چشایی، صوتی یا حسی توجه داشته باشند این در حالی است که به تصویر محصول بر روی بسته مورد نظر نیز توجه زیادی دارند.
چهار عنصر مهم بسته بندی اصولاً بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندة تأثیر می گذارند که می توان آنها را به دو گروه مجزا طبقه بندی کرد: عناصر بصری و عناصر اطلاعاتی.
 عناصر بصری شامل تصاویر و سایز و شکل بسته هاست که بیشتر برای تصمیم گیری تأثیر می گذارند
 عناصر اطلاعاتی مربوطه به ارائه اطلاعات و تکنولوژیهای استفاده شده در بسته بندی ها است که احتمال زیادی می رود که از جنبة شناختی حائز اهمیت باشد.
اغلب FMCG ها جزء محصولاتی با مشارکت پایین هستند. در مشارکت پایین مصرف کنندگان نمی توانند به اطلاعات مفیدی در رابطه با مارکها دست یابند و بدان وسیله مشخصات آنها را مورد ارزیابی قرار دهند و تصمیم درستی در رابطه با مارک مورد نظر خود بگیرند. یک دلیل در این زمینه این است که محصولات ساده اهمیت زیادی ندارند.
در اغلب موارد نیز عدم ارزیابی های کافی منجر به عدم توانایی جهت تمایز اختلافات عمده بین مارکهای مهم می شود.
 یک نتیجه مشترک در این زمینه این است که افراد طبق عادت همواره یک مارک را خریداری می نمایندو بنابراین زمانیکه مصرف کنندگان مارکی را پیدا کنند که نیازهای آنها را تحقق می دهد معمولاً از آن راضی نیز خواهند شد. به خصوص اگر دائماً از آن مارک استفاده کنند. اما این مارکی هیچ تعهدی را ضامن نمی شوند و در صورتیکه در بازار موجود نباشند می توان به راحتی از جایگزینهای آنها استفاده کرد.
بسته بندیها نقش مهمی را در برقراری ارتباط مصرف کننده با یک مارک خاص ایفا می کنند که بدان وسیله مصرف کننده طبق عادت نسبت به خریداری آن مارک خاص متعهد می شود.
 (silayoi & speece,2004,609-)
درک مصرف کننده از بسته بندی تولید[8] :
در این قسمت درک مصرف کننده از بسته بندی محصولات خاص مورد بحث است تا بدان وسیله طراحی بسته بندی محصولات به درستی صورت بگیرد و موقعیت خوبی را در اذهان مصرف کنندگان ایجاد کند.
مصرف کنندگان نظریه های جالبی را در رابطه با استراتژی های بسته بندی محصولات دارند. بنابراین فرد می تواند به این نتیجه دست یابد که معنایی دقیق بسته بندی و عقیدة شخصی فرد در رابطه با یک بسته بندی چیست از این رو طراحان می توانند با استفاده از نظریة های عمومی به صورت مناسب انتظارات مصرف کنندگان را تحقق دهند.
اصطلاح جایگاه یابی یک مفهوم نسبی و نظری است زیرا این اصطلاح در ذهن مصرف کنندگان و در راستای ارزیابی دیگر عناصر بازاریابی مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین مصرف کننده جهت دستیابی به یک موقعیت خاص باید به تحلیل جزئیات بپردازد.
 دلیل این کار این است که درک مصرف کننده نشان دهندة استراتژی و جهت خرید محصولات مختلف است.
 رواج اصطلاح جایگه یابی به واسطة ارتباط بین محصولی با موقعیت مناسب و موقعیت و رشد یک شرکت است.
این نظریه توسط محققین مختلف عنوان شده است بنابراین از قدیم افزایش موفقیت با انتخاب استراتژی های مفید تعیین جایگاه  در ارتباط بوده است. اولین قدم در این زمینه تعریف یک استراتژی مناسب جهت جایگاه یابی است.
آندر وود[9] (2003) اظهار می دارد که بقای مارک های خاص در بازار و طیف وسیع خرید این محصولات در همان زمان خرید صورت می گیرد بنابراین لازم است که تلاشهای زیادی در جهت افزایش کارآیی بسته بندی های صورت بگیرد به همین دلیل است که رسانه های قدیمی نیز مسیر فعالیت خود را به سوی تبلیغات در هنگام خرید سوق داده اند.
اگر ما بخواهیم دقیقاً به درک معنای اصطلاح جایگاه یابی بپردازیم به این نتیجه دست خواهیم یافت که تحقیقات مربوطه ریشه در تحقیقاتی دارند که توسط آل رایز و جک ترات[10] در سال 1969 در مجله بازاریابی صنعتی به چاپ رسیده بود. پس از آن در سال 1979 در مجله عصر تبلیغات نیز مقالات دیگری با عنوان عصر تعیین جایگاه یابی به چاپ رسیده اند که از این مقالات جهت گسترش این اصطلاح استفاده شد.
 بنابر اظهارات این نویسندگان ریشة تعیین جایگاه  در بسته بندی محصولات است (این مفهوم تعیین جایگاه  محصولات نامیده می شود) به صورت ادبی این مفهوم بیانگر شکل محصول، سایز بسته بندی و قیمت آن در مقایسه با رقبای دیگر است.
 در این زمان محققین عصر جدیدی را معرفی کردند عصر تعیین جایگاه  که با توجه به آن می توان اهمیت محصول و تصاویر مربوط به یک شرکت را درک کنیم اما از همه مهم تر نیاز به تعیین جایگاه  بر ذهن مشتریان است.
 تعیین جایگاه با یک محصول شروع می شود اما اشارة مستقیم بر آن محصول ندارد. این مفهوم اشاره به مطالبی دارد که در ذهن مشتریان و مصرف کنندگان می گذرد، به  عبارتی نشان دهندة این است که چگونه مشتریان به تعیین موقعیت این محصولات در ذهن خود می پردازند.
زمانیکه طرح تعیین جایگاه  کامل شود (و شرکت مربوطه نیز بداند که با توجه به رقابت موجود چه چیز را باید به بازار عرضه کند)، شرکت می تواند از طریق ساختار ساختارهای مناسب بازاریابی به طراحی عملکرد های خاص بپردازد.
بدین ترتیب می توان گفت که تعیین موقعیت یک محصول منجر به تشکیل ساختارهای مختلف بازایابی می شود. پس از آن می توان از عناصر مرکب بازاریابی از قبیل خود محصول، قیمت، توزیع و تبلیغات به خود مصرف کنندگان رسید و بدان ترتیب به تعیین  جایگاه محصولات مطلوب در اذهان مصرف کنندگان پرداخت.
اگر ما به جای تمرکز بر فعالیت های ارتباطی به اخذ تصمیم در رابطه با محصولات مورد نظر خود بپردازیم در این صورت می توانیم ببینیم که تصمیم گیری از عناصر مختلفی تشکیل شده است. یک مورد از این عناصر بسته بندی است که به دلایل مختلف دائماً در حال رشد می باشد و یک فاکتور بسیار مهم است خلاصة این تحقیقات توسط آن دروود و دیگران (2001) و آن دروود[11] (2003) عنوان شده است. اولین دلیلی که این نویسندگان مطرح می کنند این است که به واسطة کمبود بودجه های تبلیغاتی، طراحی مارکهای جدید نیز در رسانه های گروهی قدیمی کاهش یافته است. از این رو تلاش های جدید بر تبلیغات خود محصول و ارتباط مستقیم با خود محصول تمرکز دارند. ثانیاً به واسطة افزایش خرید مستقیم در فروشگاه ها بیشتر انتخاب ها در همان موقع خرید صورت می گیرد.
(ampuero &vila ,2006,100-102)
 
طرح بسته بندی دستی[12] :
هزینه های بسته بندی که شامل هزینه های کار مستقیم و تهیه مواد مورد نیاز می باشند بخش عظیمی از هزینه های تولید محصول را تشکیل می دهند بنابراین کاهش این هزینه ها می تواند نتایج مفیدی دربر داشته باشد.
 از آنجایی که کسب منافع تولیدی عمده از طریق عملکردهای تولیدی صورت می گرفته است از این رو اینگونه به نظر می رسد که آخرین کشفیات پیشرفت های تولیدی مربوط به حوزة سازمان دهی می باشند بنابراین یک روش رسمی جهت ارزیابی بازده عملکرد های دستی و بسته بندی محصولات از قبیل پوشش گذاری، برچسب گذاری و اسکن محصولات عرضه شده است. با استفاده از این روش می توان عملکرد های نادرست بسته بندی را مشخص کرد و بدان وسیله آنها را بهبود بخشید.
بسته بندی محصولات نوعی علم، هنر و تکنولوژی حمایت از محصولات در مقابل آلودگی و خطرات ناشی از حمل و نقل و ذخیرة مناسب محصولات است تقریباً   محصولات نهایی نیازمند بسته بندی هستند.
 به عنوان مثال صنایع غذایی و نوشیدنی 90 درصد بازار بسته بندی را تشکیل می دهند از آنجایی که فرآیند سازمان دهی آخرین مرحله جهت توسعة تولید در کارخانجات است از این رو در حال حاضر توجه محققین به توسعة عملکرد های بسته بندی محصولات معطوف شده است تا بدان وسیله حجم مواد مورد نیاز و انواع عملکردهای بسته بندی و در نهایت هزینه های تأمین تجهیزات و منابع کاری کاهش یابد.
 فاکتورهای زیادی از قبیل طراحی آیتم های بسته بندی ماهیت موارد مورد نیاز جهت بسته بندی و هزینه های آنها بر بسته بندی دستی تأثیر گذار می باشند.
بسته بندی مفید محصولات نه تنها با حجم موارد مورد نیاز و نیروی انسانی در ارتباط می باشد بلکه با فاکتورهای دیگر از قبیل طراحی بسته بندی نیز در ارتباط می باشد.
در طول ده سال اخیر متخصصین بر روی بسته بندی محافظ پلی استرن، طراحی سپرهای محافظ جهت محافظت از محصولات، فرآیندهای ساخت، طراحی بسته بندی های کامپیوتری و جدیداً نیز بازیافت محافظ های فومی پلی استرن تحقیقات گسترده ای انجام داده اند.
محصولات مصرفی 78 درصد ارزش کل بسته بندی را تشکیل می دهند که از این میان 55 درصد مربوط به مواد غذایی است 22 درصد باقیمانده نیز مربوط به محصولات صنعتی است.
سه عنصر عمده و کلیدی جهت ارزیابی هزینه های بسته بندی شامل نیز کاری، تجهیزات و هزینة تهیة مواد است. در بسته بندی دستی تنها هزینه های مربوط به نیروهای کاری و تهیة مواد حائز اهمیت می باشند که طبق روش جاری، محاسبه سیستم وار هزینة نیروهای کاری و بسته بندی نیز مطلوب بوده است. در حدود 9 درصد هزینة هر محصول احتمالاً متعلق به هزینة بسته بندی آن است و در حدود90 درصد این هزینه نیز مربوط به فاکتورهایی به غیر از تهیة مواد بسته بندی است. هزینه تولید با استفاده و انهدام حسابهای مربوطه به بسته بندی در حدود 60 درصد هزینه های کل تولید است یا اینکه بین 15 – 50 درصد قیمت فروش یک محصول را تشکیل می دهد علاوه بر این موارد مورد نیاز جهت بسته بندی 65 درصد ضایعات جامدجهانی را تشکیل می دهد از این رو نیاز به تهیة مواد خاصی جهت بسته بندی است که این مواد با طبیعت دوست باشند امروزه بسته بندی درست که به نفع محیط زیست باشد وظیفة تمامی افراد است.
این قسمت نشان دهندة یک روش خاص جهت ارزیابی کارآیی، عملکرد های مربوط به بسته بندی دستی است.
 (lee&lye,2003,163-165-167-168) عملکرد هایی از قبیل تا کردن وفعالیتهای
، وارد ساختن، پوشش بندی، برچسب گذاری و اسکن. از این روش جهت بسته بندی تلفن مبایل، درایوهای دیسک سخت، پرنترهای میزی، کامپیوترهای کوچکف ضبط صوت ها و مایکروفرها استفاده می شود.
(Ibid,1 88)
 
سازماندهی منابع بسته بندی در شرکتهای در حال توسعه[13] :
نتایج توسعة محصولات که به معنای طراحی محصول و انتخاب راه حل های درست بسته بندی است دارای تأثیرات چشمگیر بر روی عملکرد منطقی زنجیره های تولید بوده است.
 علی رغم این موضوع فرآیند بسته بندی از قدیم همانگونه که در ادبیات سازماندهی تأثیر داشته است در ادبیات توسعه محصولات نیز نقش مهمی ایفا کرده است. هدف در این قسمت  نشان دادن این موضوع است که چگونه عملکرد های سازماندهی و طراحی محصولات می توانند ازطریق سازماندهی بسته بندی در یک شرکت توسعه و ارتقا یابند.
از آنجائیکه محدودیت های زیادی در رابطه با راه حل های احتمالی تدارکات و سازماندهی وجود دارد از این رو بسته بندی و سازماندهی در اغلب موارد در آخرین مراحل فرآیند توسعة محصولات مورد ارزیابی قرار می گیرند.
 با بررسی کل بسته ها که به معنای مشخصات محصول، بسته بندی و زنجیرة تولید است می توان در همان مراحل اولیة توسعة محصول ذخایر لازم را انجام داد.
طراحی بسته بندی و سازماندهی محصول با یکدیگر ارتباط شدیدی دارند آنها می توانند در کنار یکدیگر تأثیر عمیقی بر فعالیتهای زنجیرة تولید داشته باشند. مشخص شده است که طراحی محصول می تواند امکان سازماندهی را فراهم سازد. یا فراهم نسازند زیرا این موضوع تأثیر زیادی بر سازماندهی محصول در طول طبقه بندی، جمع آوری، حمل و نقل، بسته بندی، تولید و غیره دارد. گادی[14] و دیگران (2002) به بحث در این زمینه می پردازند که طراحان محصول باید جهت توسعة محصولات خود زیر ساخت های فیزیکی را نیز در نظر بگیرند زیرا طراحی محصول بر فعالیتهای سازماندهی زنجیره تولید تأثیر می گذارد.
هاچ و تدین لی[15] (1999) اظهار می دارند که ممکن است که طراحی محصول شامل ارزیابی تأثیراتی باشد که تصمیم گیریهای مربوط به طراحی بر روی عملکرد های اجرایی، حفظ و نگهداری، حمل و نقل محصول تأثیر می گذارد. در این تحقیق موضعی مشخص شده است که تأثیر بسته بندی بر طراحی محصول به مقدار زیاد تحت تأثیر سازمان دهی بسته بندی در یک شرکت است که بدین وسیله این موضوع بر عملکرد تدارکات و سازمان دهی محصول نیز تأثیر می گذارد. 
این قسمت  نشان دهندة ارتباط قوی بین تولید محصول، بسته بندی و فعالیتهای سازماندهی است بسته بندی تحت  تأثیر محصول قرار می گیرد و تولید و بسته بندی نیز تأثیر زیادی بر بازده نهایی فرآیند سازمان دهی دارند.
تغییر یکی از آنها بر دیگر موارد تا حد زیادی تأثیر می گذارد که در این رابطه احتمال خطر بهینه سازی جانبی نیز مشهود می باشد.
(klevas ,2005 ,116-117)
 در این ادبیات بسته بندی در اغلب موارد به عنوان بخشی از فرآیند سازماندهی و تدارکات تلقی می شود اما یکسرس تحقیقات انجام شده در این باره  نشان دهندة این موضوع است که در صورتیکه عملکرد بسته بندی مربوط به تیم توسعة محصول و عملکرد سازمان دهی باشد در این صورت انسجام بسته بندی و توسعة محصول به میزان زیاد از طریق ارزیابی زنجیره تولید و داده های اولیه صورت می گیرد.( Ibid,129-130)
 
 
 
 
مدل طراحی بسته بندی با استفاده از روش زنجیره تولید[16] :
محققین به این نتیجه دست یافته اند که مدل مدیریت توسعه یافته نوعی ابزار مفید کمی جهت یافتن مصالحه و مبادله بین کاهش هزینه های سازمان دهی و ظرفیتهای مختلف مربوط به بسته بندی است.
دربافت سازمان دهی و طبق پاراگرافهای قبلی، برخی از محققین به ارتباط نزدیکی بین مفاهیم «بسته بندی » و «سازمان دهی و تدارکات» دست یافته اند که در نهایت نیز مفهوم «سازمان دهی بسته بندی» توسعه یافته است.
 جهت درک پیچیدگی مربوط به طراحی بسته بندی لازم است که فرد دارای اطلاعات جزئی و دقیق در رابطه با عملکرد های مورد نیاز خود باشد. سه عملکرد پایه ای که توسط جانسون[17] و همکارانش (1997) بیان شده است در قسمت زیر قابل اجرا است:
1)      عملکرد بازاریابی که جهت انتخاب طرحهای تصویری و فرصتهای خاص و اتخاذ قوانین جاری از قبیل میزان مصارف در بین مصرف کنندگان و کانالهای بازاریابی طراحی شده است.
2)      سازماندهی یا عملکردهای اجرایی که جهت تسهیل در امر خرید، تولید (بسته بندی) و توزیع محصولات طراحی شده است. این عملکرد با سازماندهی «مستقیم» در ارتباط می باشد ( از سوی تولید کننده به سوی مشتری ).
3)      عملکرد محیطی (که با مفهوم «سازمان دهی معکوس » در ارتباط می باشد).
همچنین جهت اجرایی ساختن این عملکرد ها لازم است که بسته بندی به عنوان نوعی سیستم خاص تلقی شود که شامل سطوح مختلف است.
 بنابراین می توان سه سطح را به صورت سلسله مراتبی تعیین کرد:
 بسته بندی اولیه (جهت حمایت از محصول تر در اغلب موارد این کار با تماس مستقیم با مشتری صورت می گیرد که به صورت «بسته بندی مشتری» شناخته شده است) .
 بسته بندی ثانویه (تر جهت حفظ و گروه بندی بسته های اولیه در کنار هم طراحی شده است و به عنوان «بسته بندی درجه سه (ثانیه) که شامل گروه بندی بسته های اولیه و ثانویه در یک واحد مسطح است).
در بافت سازماندهی چرا توجه زیادی نسبت به فرآیند بسته بندی صورت گرفته است؟
 جواب این سوال این است که از آنجاییکه بسته بندی منجر به این و تمامی روابط پیچیده می شود از این رو دیدگاهها و نیازهای جدیدی در مقیاسهای کوچکتر در بین واحد مختلف در یک شرکت شکل خواهد گرفت بنابراین مدل مدیریتی که جهت طراحی، بهینه سازی و کنترل بسته بندیها به کار برده می شود نشان دهندة ارتقای کارآیی جهانی زنجیره تولید از نقطه نظرهای استراتژیک است که این به معنای ترکیب و ارزشمند سازی نقاط مهم و استراتژیک است که با هر اتصالی که به زنجیره تولید می یابند عملکردهای مختلف بسته بندی از جمله بازاریابی، سازمان دهی مستقیم و سازماندهی معکوس را شکل می دهند که این کار در صورت وقوع هر گونه تغییر و تناقض در طرحهای موجود بر پایة الویتهای مربوطه صورت می گیرد. (به عنوان مثال تناقض بین استاندارد سازی بسته ها و ظرفیت تمایز باید تعیین شود).
برپایة درک عملکرد دقیق سیستمهای بسته بندی و قرار دادن آنها در سیستم سازماندهی می توان به مفهوم «سازماندهی بسته بندی» دست یافت. در این رابطه این امکان وجود دارد که تحقیقات معقولی در زمینه انواع بسته بندی به عنوان مثال بر پایة مواد اولیه، اندازه گروه بندی و هزینه های تصویری صورت بگیرد.
((Garcia-Arca &carlos Prado,2008,375-376
 
 
 
 
نتیجه گیری :
در نهایت ما باید  توجه داشته باشیم که در محیطهای آشفته امروزی که شرکتها در آن مشغول به فعالیت می باشند اینگونه عاقلانه به نظر می رسد که بسته بندی یک فرآیند ثابت تلقی نشود بلکه باید یک فرآیند پویا در زمینة طراحی محصولات مختلف تلقی شود بدین ترتیب بر مبنای یک شاخص مناسب می توان گفت که هر گونه تغییر توسط بازارهای خرید و فروش را می توان بر پایه فرصتها و تهدیدهای جدید در زمینة ی سازماندهی ، بازاریابی و حوزه های فنی پیش بینی کرد.
بدین ترتیب مدیران به درک این موضوع پرداخته اند که بسته بندی می تواند به صورت دقیق باعث تمایز کالاهای مصرفی نسبتاً مشابه شود و در نهایت بقای تعدادی از مارک ها در بازار و عرضه کالاهای مختلف باعث شده است که خریداران در همان زمان خرید با استفاده از عناصر مستقیم به تمایز کالاهای مختلف بپردازند.
نتایج مشترک بیانگر این موضوع هستند که درک کافی در رابطه با تکنولوژی بسته بندی نقش مهمی را در تمایل و احتمال کلی مصرف کننده در زمینه خرید محصولات خاص ایفا می کند
اغلب مصرف کنندگان به ویژگی های ظاهری اهمیت زیادی می دهند در حالی که بخش کمی از آنها بر جزئیات روی برچسب توجه دارند.
 
 

نظرات 2 + ارسال نظر
محسن دوشنبه 12 مهر 1389 ساعت 14:14 http://radioblogfa.blogfa.com

ســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام

مطلب رو دیدم مثل پست های قبلیت جالب بود

با موضـــــــــــــــــــوع : فلسفه جمله «دنیا بر طبق خواسته من پیش می رود»
به روز هســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتم

رادیـــــــــــــــــــو بــــــــــــــــــــلاگـــــــــــــــــفــــــــــــــــــا

مینا چهارشنبه 8 دی 1389 ساعت 10:39

با سلام و خسته نباشید فراوان
مقاله هاتون واقعا عالی هستند و به من خیلی کمک کردند جدیدا اکثرا مقاله هاشون رو تو سایت میفروشند اما خوشحالم که شما این کارو نکردین.امیدوارم همین قدر که دعای خیر یکی مثل من پشت سرتونه راضی تون کنه.بازم ممنونم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد