Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

مشق بازاریابی

 اگر شما از آن دسته افرادی باشید که به تازگی کسب و کاری به راه انداخته‌اند. گفته‌های زیر حتماً به شما و پیشرفت کسب و کارتان کمک خواهد کرد.
همه کاسبان چه آنهایی که تازه وارد عرصه تجارت شده‌اند و چه آنهایی که کهنه‌کار و با تجربه‌اند، در پی جلب مشتریان بیشتر و بیشتر هستند چرا که مشتریان از ارکان اصلی بقای یک کسب و کار و توسعه آن می‌باشند.

بر اساس همین تئوریست که فعالیت‌های بازاریابی  شکل می‌گیرند. به طور قطع شما هم به عنوان یک صاحب کسب و کار نوپا در فکر انجام بازاریابی هستید ولی شاید به درستی معنای “ بازاریابی” را ندانید. آیا باید تبلیغات  تلویزیونی یا مطبوعاتی انجام دهید؟ آیا معرفی کسب و کار در قالب یک مقاله روزنامه‌ای کارساز خواهد بود؟ شاید هم استفاده از فرصت‌های نمایشگاهی یا مناسبت‌های خاص اجتماعی، راههای بهتری باشند؟
اگر بخواهیم “ بازاریابی” را در ساده‌ترین شکل تعریف کنیم، باید بگوییم که “ بازاریابی” یک کار منفرد نیست بلکه مجموعه‌ای از “فعالیت‌های بازاریابی” است که در جهت شناخت، جلب و حفظ مشتریان بازار هدف که برای کسب و کار سودآور باشند، انجام می‌شوند. بررسی و تحقیق درباره بازار، بسته‌بندی کالاها، لباسی که کارمندان شما بر تن می‌کنند، اخلاق و لبخندی که بر لب دارند، خدمات مشتری، امکاناتی که برای پرداخت قیمت‌ها و خرید کالا برای مشتری فراهم کرده‌اید، کارت‌های قدردانی و تبریکی که برایشان می‌فرستید و پیام‌های فروش ایمیلی و دهها فعالیت دیگر، همه می‌توانند در ردیف یک طرح بازاریابی مناسب و قوی قرار بگیرند. به عبارتی، بازاریابی، هسته اصلی موفقیت کسب و کار شماست ولی لازمست که پیش از ورود به این عرصه، به درستی خودتان را آماده کنید و جهت‌گیری و موقعیت خود و کسب و کارتان در بازار را مشخص نمایید.
به طور مثال آیا قادر هستید بگویید که چه مشخصه‌ای در کارتان باعث می‌شود که مانند دیگر رقیبانتان نباشید و در جایگاهی متمایز بایستید؟ اگر پاسخ این سوال را ندانید، نخواهید توانست کسب و کارتان را معرفی نموده طرح بازاریابی موثر و جامعی تدوین کنید. این نفع و امتیاز خاصی که کسب و کارتان به مشتری ارائه می‌کند، مشکل او را حل نموده زندگیش را آسانتر می‌کند را در قالب یک یا دو جمله ساده بنویسید. برای نوشتن این امتیاز و مزیت ویژه، کلی و سطحی نگاه نکنید. دقیق باشید و به تک تک عناصر بازار هدف بپردازید. آن “مشکل” و “دشواری” که کالا یا خدمات شما می‌تواند مرتفع کند را بیابید. به علاوه احساسی که آنها پس از استفاده کالا و خدمات ارائه شده، خواهند داشت را هم پیدا کنید. زمانی که مشتری بشنود که بعد از مصرف این کالا یا استفاده از این خدمات، چه حسی پیدا خواهد کرد، امکان این که آن محصول را بخرد، بیشتر خواهد شد. او در پی تجربه آن “احساس” خوب و خوشایند است. پیش از این که آگهی طراحی کنید و بروشور یا پیام‌های فروش ایمیلی بنویسید، تصمیم بگیرید که قرار است این کسب و کار، کارشناس حل و مرتفع کردن چطور مشکلی باشد.
پیش از این که پروژه و طرح معرفی کسب و کارتان را تدوین کنید، باید مدتی “مشق بازاریابی” بنویسید؛ درست مثل این که اگر دانش‌آموزی بخواهد انشاء بنویسید، می‌بایست دو سال فقط املاء حروف و کلمات را تمرین کند. ۸ گام زیر از اجزای اصلی این تمرینات هستند :
۱- مشتریان ایده‌آل بازار هدف را بشناسید. تا جایی که می‌توانید درباره آنها اطلاعات کسب کنید و مشکلات، علایق، سلیقه‌ها، عادات خرید و توان مالی این گروه را بشناسید. زمانی که می‌خواهید آگهی‌هایتان را تدوین نمایید،‌ اشاره به این نکات را در اولویت قرار دهید.
۲- این اطلاعات باید دقیق باشند و پیش از این که مراحل ابتدایی نوشتن طرح را آغاز کنید، از دقت ایده‌هایتان مطمئن شوید.
۳- سعی کنید که روش‌های خرید از کسب و کار شما آسان بوده مراحل دست و پاگیر و زاید نداشته باشد. تصمیم‌گیری و انتخاب را هم ساده و راحت کنید.
۴- لازم است که روش‌هایی برای پیگیری مشتریان و مراجعان، در طرحتان وجود داشته باشند. فرآیند فروش هرگز در یک مرحله به پایان نمی‌رسد. پیگیری و تماس با کسانی که از شرکتتان خرید کرده‌اند بسیار مهم است. بدانید که حفظ مشتریان کنونی می‌تواند در رشد و پیشرفت یک کسب و کار خیلی موثر باشد چرا که یافتن مشتریان جدید از مستحکم نمودن رشته‌های ارتباطی مشتریان کنونی با یک کسب و کار، به مراتب دشوارتر است.
۵- تا جایی که می‌توانید منافع و امتیازاتی که برای مشتریان قایل هستید را در آگهی‌ها و پیام‌های فروش ذکر نمایید. بازاریابی یک کسب و کار باید به گونه‌ای باشد که مخاطب و مشتری احتمالی دریابد که با کارشناس و متخصصی روبه‌روست که در حل مشکل او مهارت داشته کارآمد و تواناست.
۶- کارمندان شما می‌بایست از چند و چون طرح بازاریابی، اهداف و راهبردهای جلب و حفظ مشتری آن، باخبر باشند تا رفتارها و کوشش‌هایشان در جهت تحقق اهداف آن انجام گیرد.
۷- هزینه‌های بازاریابی را “هزینه” ندانید. این فعالیت‌ها در واقع پایه و اساس کسب و کارتان را مستحکم می‌کنند و اگر با درایت و دقت و مهارت انجام گرفته جلو روند، در افزایش درآمد و رشد مجموعه شما، قویاً موثر خواهند بود. یک پروژه بازاریابی موفق همانیست که می‌تواند زمانی که رقبا ناکام شده‌اند و اوضاع مساعد نیست، نام یک شرکت را در خاطر مشتریان حفظ کند.
۸- به خاطر داشته باشید که مخاطب و مشتری بالقوه شما، تنها متوجه شما نیست. او با هزاران آگهی و صدا و تصویر و ایمیل و کارت‌های تبریک محاصره شده و به طور طبیعی قادر نیست که تمام حواسش را به یک کسب و کار معطوف دارد. پس اگر می‌خواهید مخاطبان، شما را از یاد نبرند، هیچگاه فعالیت بازاریابیتان را متوقف نکنید. پشتکار و استمرار از اصول موفقیت در هر کاریست.
نکته آخر این که تمرکز بازاریابی خود را به همان بازار هدف کوچک محدود کنید. اگر مخاطبان و مشتریان بالقوه در یک منطقه محلی محدود هستند، از روزنامه‌ها، مجلات و رادیوی محلی همان‌جا استفاده کنید. در این حالت بازاریابی در روزنامه یا شبکه رادیویی سراسری، گزینه مناسبی نخواهد بود. هرچه محدوده فعالیت‌های بازاریابی کوچکتر باشد، شانس موفقیت بالاتر خواهد بود. یک مشتری رضایتمند و خوشنود، نام و کیفیت کالاها و خدمات شما را به دوستش می‌گوید و او هم چهار نفر دیگر را با خبر می‌کند و . . . در یک ناحیه مشخص و محلی تعداد ساکنین چندان زیاد نیست و یک کسب و کار موفق و رضایت‌بخش، به آسانی معروف می‌شود و در اینجاست که محله بعدی هم خبردار می‌شود و . . . در انجام مشق‌های بازاریابی دقت و حوصله به خرج دهید و از کنار هیچ بخشی سطحی و بی‌تفاوت نگذرید. همه بخش‌ها در موفقیت یا ناکامی یک طرح بازاریابی موثر هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد