Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

بازاریابی الکترونیکی و SMEها: فرصت‎ها، چالش‎ها و موانع

نویسندگان :

مهران ابراهیمی۱، ۱ کارشناس ارشد مدیریت صنعتی

Bebrahimi1364@yahoo.com

مهرداد ابراهیمی۲ دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه تهران

Aebrahimi_33@yahoo.com

چکیده

بازاریابی الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه‎های نوآوری در انجام فرآیندهای کسب و کار، توسط سازمان‎ها و شرکت‎های زیادی در سطح جهان به کار گرفته شده است. سازمان‎های کوچک و متوسط به عنوان بخش عمده اقتصادی هر کشوری، نقش اساسی در بهبود و ارتقا شاخص‎های اقتصادی دارند، و به همین دلیل اتخاذ روش‎ها و ابزارهای نوآورانه و نوین انجام فرآیندها و امور کسب و کار مانند بازاریابی الکترونیکی نقش مهمی در موفقیت این گونه سازمان‎ها خواهد داشت. اما بکارگیری بازاریابی الکترونیکی در اینگونه شرکت‎ها با چالش‎ها و موانعی روبروست. در این پژوهش موضوع بازاریابی الکترونیکی و تاثیرات، و فرصت‎های فراروی SMEها به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و چالش‎ها و موانع موثر بر پذیرش و استفاده SMEها از بازاریابی الکترونیکی تشریح می‎گردند.

 

واژگان کلیدی: بازاریابی الکترونیکی، شرکت‎های کوچک و متوسط

۱- مقدمه


امروزه انقلاب در تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات شیوه‎ای که افراد و سازمان‎ها کسب و کارهای خود را هدایت می‎کنند را تغییر داده است. همراهی واژه الکترونیک با واژه‎هایی نظیر تجارت، کسب و کار، بازاریابی، و … نشانگر فلسفه نوینی است که مدیران و سازمان‎ها می‎باید به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی دنبال نمایند [‎۱]. در واقع، یکی از روندهای مهم در دهه اخیر استفاده فزاینده از اینترنت جهت انجام کسب و کارهاست. این روند از مزایایی سرچشمه می‎گیرد که به شرکت‎هایی که از این رسانه استفاده می‎نمایند، تعلق می‎گیرد [‎۲]. این روند علاوه بر افزودن بر تعداد رقبا و تشدید رقابت، چالش‎ها و فرصت‎های جدیدی را فراروی سازمان‎ها و مدیریت قرار داده است. بنابراین، یکی از بزرگترین فرصت‎ها و چالش‎های فراروی سازمان‎ها طی سال‎های آینده استقرار تکنولوژی‎های مبتنی بر وب خواهد بود. به عنوان کانال جدیدی برای انجام مبادلات تجاری، بازاریابی الکترونیکی منابع جدیدی از درآمدها و فرصت‎ها را برای سازمان‎هایی خواهد گشود که به دقت استراتژی‎هایی را برای استفاده از آن تدوین و توسعه داده‎اند.

مطالعات نشان می‎دهند که پذیرش بازاریابی الکترونیکی به دلیل ویژگی‎ها و مزایای گوناگونی چون جهانی‎سازی تجارت، برداشتن محدودیت‎های زمانی و مکانی، سرعت، کارایی، کاهش چشمگیر هزینه‎ها بهبود کیفیت محصول، یافتن مشتریان یا عرضه‎کنندگان جدید، ایجاد راه‎های جدید فروش محصولات کنونی بهره‎برداری از فرصت‎ها، و بسیاری مزایای دیگر عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است. اینترنت همچنین بر بسیاری از موانع موجود در صادرات و واردات تاثیر گذاشته و امیدهای بسیاری را به میلیون‎ها شرکت کوچک و متوسط بخشیده است [‎۳]. بازاریابی الکترونیک ابزار مهمی است که فرایند جهانی‎سازی را پیش می‎برد.

در طول دهه گذشته پژوهش‎های بسیاری در زمینه نقش اینترنت و به طور کلی تکنولوژی اطلاعات در کسب و کارها و محیط کار انجام گرفته است. در مطالعه حاضر، به بررسی تاثیر بازاریابی الکترونیک بر SMEها پرداخته شده و فرصت‎ها، موانع، و موضوعات بحث انگیز فراروی SMEها به هنگام پذیرش اینترنت و بازاریابی الکترونیکی تشریح می‎گردند. از این رو، ادامه مقاله به صورت زیر سازماندهی شده است. در قسمت بعد، به بیان اهداف مطالعه پرداخته خواهد شد. سپس مقدمه‎ای بر بازاریابی الکترونیکی بیان شده و در قسمت چهارم به موضوع بازاریابی الکترونیکی و SMEها پرداخته می‎شود و مزایای بازاریابی الکترونیکی در این شرکت‎ها بیان می‎گردد. در قسمت پنچم، با استفاده از عوامل آمیخته بازاریابی به بیان فرصت‎ها فراروی SMEها در بازاریابی الکترونیکی پرداخته می‎شود. قسمت ششم به عوامل موثر بر پذیرش بازاریابی الکترونیکی توسط SMEها اختصاص یافته است. سپس موانع پذیرش و استفاده از بازاریابی الکترونیکی در این شرکت‎ها بیان شده و در قسمت هشتم چالش‎های فراروی SMEها در بازاریابی الکترونیکی بیان می‎گردد. در پایان نیز اظهارات نتیجه‎گیری بیان شده است.

 

 

۲- هدف پژوهش

 

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اینترنت بر فعالیت‎های بازاریابی SMEهاست. بدین منظور مسائل و موضوعاتی که هنگام بکارگیری فعالیت‎های بازاریابی الکترونیکی فراروی شرکت‎ها قرار می‎گیرد، تشریح شده و مورد بحث قرار می‎گیرند. به طور خاص، اهداف پژوهش عبارتند از:

    * تاثیر بازاریابی الکترونیکی بر فعالیت‎های SMEها
    * شناسایی موانع و عوامل موثر بر پذیرش بازاریابی الکترونیکی در میان SMEها،
    * بررسی تاثیر بازاریابی الکترونیکی بر عناصر آمیخته بازاریابی و فرصت‎های فراروی SMEها،
    * بررسی چالش‎های فراروی SMEها در محیط بازاریابی الکترونیکی

 

 

۳- بازاریابی الکترونیکی

 

همان‎طور که در اوایل دهه ۱۹۹۰ اینترنت بیشتر جنبه تجاری به خود گرفت و کاربران شروع به مشارکت در شبکه گسترده جهانی[۱] نمودند، واژه‎های کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، و بازاریابی الکترونیکی ابداع شد و کاربردهای آن‎ها به سرعت گسترش یافت. کسب و کار الکترونیکی[۲] به استفاده از تکنولوژی‎های تعاملی[۳] (محاوره‎ای) دیجیتال و تکنولوژی اطلاعات جهت هدایت و انجام امور یک سازمان اشاره دارد [‎۳]. این واژه اغلب مترادف با تجارت الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته است [‎۳]، در حالی که تجارت الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی تنها بخشی از کسب و کار الکترونیکی می‎باشند. به طور مشابه بازاریابی الکترونیکی نیز تکنولوژی‎های فوق را به منظور انجام فعالیت‎ها و عملیات بازاریابی سنتی یافتن مشتری، ارتباط برقرار کردن با آن‎ها، و ارائه ارزش به آن‎ها مورد استفاده قرار می‎دهد [‎۳]. بازاریابی الکترونیک، بکارگیری اینترنت و دیگر تکنولوژی‎های دیجیتالی مرتبط جهت دستیابی به اهداف بازاریابی است [‎۴]. تجارت الکترونیکی نیز به طور خاص، به تسهیل مبادلات ایجاد شده توسط فعالیت‎های بازاریابی کسب و کار اشاره دارد. تجارت الکترونیک یک متدلوژی کسب و کار مدرن است که نیاز سازمان‎ها، مدیران، و مشتریان به کاهش هزینه‎ها و در عین حال بهبود کیفیت کالاها و خدمات، و افزایش سرعت تحویل را مورد توجه قرار می‎دهد. از این تعریف می‎توان دریافت که بازاریابی از طریق اینترنت و شبکه گسترده جهانی کارایی‎های بسیاری را فراروی سازمان‎ها و بازاریابان قرار می‎دهد [‎۱]. از طرف دیگر، بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی نیز اغلب مترادف با یکدیگر به کار رفته و به یک مفهوم اشاره دارند [‎۳].

امروزه، اینترنت عرصه‎ای را فراهم آورده که تجارت الکترونیک اتفاق می‎افتد، اطلاعات از طریق شبکه گسترده جهانی و ای‎میل[۴] مبادله و عرضه می‎گردند، و ارتباطات سریع امکان‎پذیر می‎گردد. هر چند، بازاریابی الکترونیکی چیزی فراتر از اینترنت صرف است. بازاریابی الکترونیکی تکنولوژی‎های دیگری که مدیریت ارتباط با مشتری[۵]، برنامه ریزی منابع کسب و کار[۶]، مدیریت زنجیره تامین[۷]، و … را امکان‎پذیر می‎سازند را نیز در بر می‎گیرد [‎۳]. در این مطالعه، بازاریابی الکترونیک به عنوان استفاده از اینترنت و تکنولوژی‎های مرتبط، همراه با دیگر ابزارهای ارتباطی بازاریابی جهت دستیابی به اهداف بازاریابی تعریف می‎گردد.

 

 

۴- بازاریابی الکترونیکی و SMEها

 

شرکت‎های کوچک و متوسط برای توسعه و عملکرد اقتصادی هر کشوری بسیار مهم بوده و یک منبع مهم انعطاف‎پذیری و نوآوری می‎باشند. شرکت‎های کوچک و متوسط در بیشتر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‎های اقتصادی[۸] بین ۹۶ تا ۹۹ درصد شرکت‎هارا تشکیل می‎دهند [‎۵]. امروزه اهمیت SMEها در اقتصاد جوامع کاملاً شناخته شده و برآورد شده که حدود ۸۰ درصد رشد اقتصاد جهانی را این موسسات شکل می‎دهند [‎۶].

تعاریف بسیار زیادی از SMEها وجود دارد. اداره آمار و ارقام استرالیا SME را چنین تعریف نموده است: هر کسب و کار که کمتر از ۲۰۰ کارمند را در استخدام دارد، در حالی که در تعریف پارلمان اروپا SMEها شرکت‎هایی هستند که دارای حدود ۲۵۰ کارمند هستند. شرکت‎های کوچک نیز بعنوان شرکت‎هایی با تعداد افراد کمتر از ۵۰ نفر تعریف شده‎اند [‎۵].

امروزه اینترنت کارایی خود در انجام فعالیت‎های بازاریابی را اثبات نموده و فرصت‎ها و مزایای بیشماری را فراروی SMEها قرار داده است. پون و سواتمن[۹] ۲۳ کسب و کار کوچک در استرالیا، که از کاربران فعال اینترنت بودند را به منظور یافتن پیش­نیازهای موفقیت و اثرات استراتژیک استفاده از آن مورد مطالعه قرار دادند. نویسندگان دریافتند که مزایای درک شده دلیل اصلی پذیرش اینترنت و ادامه دادن به استفاده از آن بود. یافته‎های آن‎ها نشان می‎داد که کسب و کارهای کوچک مزایای کوتاه‎مدت چشمگیری از اینترنت بدست نمی‎آوردند. هر چند، بیشتر مشارکت‎کنندگان باور داشتند که اینترنت راهی ارزان جهت دستیابی به بازارهای جهانی فراهم آورده، و عدم به کارگیری اینترنت به زودی به یک کاستی رقابتی تبدیل خواهد شد [‎۷].

بازاریابی در SMEها به میزان بسیار زیادی متفاوت از بازاریابی در شرکت‎های بزرگ است [‎۳]. بازاریابی در این گونه شرکت‎ها شهودی‎تر[۱۰] و مبتنی بر روحیه رقابتی و شایستگی بوده و تحت محدودیت‎های منابع مالی و انسانی و زمان انجام می‎گیرد، در حالی که مزایای همیشگی و سنتی SMEها نقطه قوت آن‎ها در ارائه خدمات به بخش کوچکی از بازار و توسعه روابط مستحکم با مشتریان است [‎۳]. به طور کلی، بازاریابی الکترونیک می‎تواند چهار منبع مزیت رقابتی زیر را به مدیران و سازمان‎ها ارائه کند:

۱-      کاهش در هزینه‎های واسطه‎ای

۲-      توانایی کاهش هزینه‎های مرتبط با خرید از طریق کاهش زمان و سعی و کوشش درگیر در عملیات‎های لجستیک و زنجیره تامین

۳-      بهبود انتخاب و پردازش اطلاعات که به بهبود مدیریت زنجیره تامین منتج می‎شود.

۴-      چشم انداز گسترش سهم بازار و یا توسعه بازارهای جدید از طریق کاهش هزینه انتخاب و پردازش اطلاعات مرتبط با نیازها و خواسته‎های مشتریان موجود و بالقوه [‎۸].

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم
[۱] World Wide Web

[2] E-Business

[3] Interactive

[4] E-mail

[5] Customer Relationship Management

[6] Enterprise Resource Planning

[7] Supply Chain Management

[8] Organization for Economic Cooperation and Development

[9] Poon & Swatman

[10] intuitive

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد