گراورنده : change manager
مایکل پورتر این ایده را که شرکت با ساخت مزیت رقابتی متناسب و پایدار موفق می شود را معروف کرد . دارا بودن مزیت رقابتی مانند داشتن یک هفت تیر در یک نزاع با چاقو می باشد .
مطالب فوق صحیح است اما در عصر حاضر اغلب مزیت ها متناسب باقی نمی مانند و تعداد کمی از انها پایدار هستند .
مزیت ها موقت می باشند و به طور فزاینده ای ، یک شرکت فقط با یک مزیت واحد برنده نمی شود بلکه با قرار دادن یک مزیت روی مزیت دیگر این کار انجام می شود . ژاپنی ها در این فعالیت مهارت زیادی دارند . انها ابتدا محصولات با قیمت پایین را عرضه نمودند . سپس انها ویزگی های اضافی را به محصول افزودند . در گام بعد کیفیت ان را بهبود بخشیدند و سپس عملکرد ان را سریع تر نمودند. ژاپنی ها این نکته را تشخیص دادند که بازاریابی یا مسابقه بدون خط پایان است .
شرکتها می توانند یک مزیت رقابتی را از منابع متعدد مانند برتری در کیفیت ، سرغت ، ایمنی ، خدمات ، طرح و قابلیت اعتماد ، همراه با هزینه های کمتر ، قیمت کمتر و .... ایجاد نمایند . در اغلب موارد ترکیب چند عامل مزیت رقابتی ایجاد می نماید نه یک عامل .
باید توجه نمود که مزیت رقابتی نسبی است . اگر رقبا با نرخ 30 درصد بهبود می یابند و شرکت شما با 20 درصد ، شما در حال از دست دادن مزیت رقابتی هستید .