Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

بازاریابی و تبلیغات ، دروازه ورود ایران به تجارت جامعه مجازی

به کمک اینترنت و فن آوری های نوین ارتباطی ، جهان در حال تبدیل به دهکده کوچکی است که در آن نوع تازه ای از مناسبات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جاری است و با شکل گیری جامعه اطلاعاتی الگوها و قواعد و روابط جدیدی در حال ظهور و شکل گیری می باشد.


پرشین بلاگ به عنوان اولین سرویس دهنده وبلاگ و بزرگترین جامعه اینترنتی ایرانیان می باشد که با درآمد مبتنی بر تبلیغات اینترنتی از نمونه های موفق در بخش خصوصی است.مهندس سید رضا هاشمی کارشناس ارشد معماری سیستمها و شبکه های رایانه ای و از پیشگامان بازاریابی الکترونیک در ایران می باشد. وی مدیر اولین کارگزار تبلیغات اینترنتی با عنوان پرشین کلیک و از مدیران پرشین بلاگ و طراحان و مدیر سیستم تبلیعاتی آن میباشد.آنچه می خوانیم مجموعه ای از نقطه نظرات وی در زمینه بازاریابی الکترونیکی و تبلیغات اینترنتی فعالیت اقتصادی در اینترنت است:

به کمک اینترنت و فن آوری های نوین ارتباطی، جهان در حال تبدیل به دهکده کوچکی است که در آن نوع تازه ای از مناسبات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جاری است و با شکل گیری جامعه اطلاعاتی الگوها و قواعد و روابط جدیدی در حال ظهور و شکل گیری می باشد.
بشر امروزی در فضای جدیدی به حیات خود ادامه می دهد که تابع قوانین و ضوابط خاص خود است و جامعه مجازی ایرانی بدون شناخت دقیق منطق نوین حاکم نمی تواند به جایگاه خود در این نظام دست یابد و رشد روز افزون جامعه مجازی ایران بر حساسیت و ضرورت شناخت قواعد و مناسبات جدید جامعه اطلاعاتی می افزاید و در این میان معادلات اقتصادی به عنوان بستر و زیرساخت بسیاری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و تجاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
تمرکز زدایی اقتصادی در جامعه اطلاعاتی جهانی میتواند به مناطق پیرامونی از جمله ایران فرصت توسعه اقتصادی دهد و به انتشار اندیشه های نو یا نو آوریها در جامعه مجازی ایرانی کمک کرده و موجب تشدید اثرات نفوذ به پایین شود و از طرف دیگر خطرات ارزشی شکل نوین جامعه اطلاعاتی از قبیل تحمیل فرهنگی، نقض حاکمیت ملی، سلطه اطلاعاتی و روابط یک سویه در جهان اطلاعات می تواند بر فعالیتهای اقتصادی جامعه مجازی ایرانی نیز موثر باشد.بنابراین لازمه ورود به عصر اطلاعات و فعالیت در جامعه مجازی، طرز تفکر جدید اقتصادی است که بر پایه اطلاعات بنا می شود و با روشهای سنتی و رایج در مناسبتهای اقتصادی در ایران متفاوت است و اینکه چگونه می توان اقتصادی مبتنی بر اطلاعات داشت یک سوال کلیدی است که راهبرد اقتصادی در جامعه مجازی ایران را مشخص میکند.اطلاعات و داده های متنوع بیش از آنچه که بدانیم به وفور و به میزان زیاد در محیط اینترنت در دسترس همگان است و روز به روز بر محتوای آن افزوده می شود و جنس با ارزش و کمیابی نیست که بتوان بر آن اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضا را بنا کرد و علاوه بر این هر بخشی ار این اطلاعات به راحتی می تواند بین هزاران نفر به اشتراک گذاشته شود.آنچه که می تواند به عنوان جنس کمیاب و با ارزش محور معادلات اقتصادی در فضای جامعه اطلاعاتی قرار بگیرد اطلاعات نیست بلکه دسترسی و جلب توجه جامعه مجازی به اطلاعات است. اطلاعات در شاهراه آزاد اطلاعاتی جریان دارد و در دسترس همگان است اما اطلاعاتی که بهتر و راحت تر در دسترس قرار می گیرد و سهم بیشتری از توجه جامعه مجازی را به خود جلب می کند با ارزش تر است و این جلب توجه جامعه اطلاعاتی است که کمیاب و با ارزش و گرانقیمت است و میتوان بر اساس آن فعالیت اقتصادی کرد.اینترنت به عنوان رسانه ای فراگیر مطرح است و در شرایط فعلی آنچه که بسیاری از مراکز تجاری و اقتصادی سنتی در فکر آن هستند این است که روزی کالاها و محصولات و خدمات آنها از طریق رسانه فراگیر اینترنت به جامعه مجازی عرضه می شود و در همین راستا اقدام به سرمایه گذاری برای حضور در فضای اینترنت می نمایند و با صرف هزینه های هنگفت در زمینه فناوری اطلاعات و سایتهای اینترنتی مواجه هستیم که با حمایتهای دولتی و یا بخش خصوصی پدید می آیند و انتظار می رود که پاسخ مناسبی به نیاز های جامعه اطلاعاتی باشد ولیکن چون در کسب توجه و جذب مخاطب جهانی و یا داخلی ناموفق هستند به نتیجه نمی رسند.سرمایه گذاری برای حضور در جامعه مجازی بدون صرف هزینه در جذب مخاطب و افزایش ضریب نفوذ و کسب توجه از رسانه فراگیر اینترنت کاری بیهوده است و بر همین اساس است که کسب مخاطب در اقتصاد جامعه اطلاعاتی از اهمیت ویژه و راهبردی برخوردار است.کسب مخاطب برای یک سایت با انتقال توجه مخاطب از یک سایت به سایت دیگر و تبلیغات مستمر امکان پذیر است و تا زمانیکه فرهنگ استفاده از بازاریابی و تبلیغات اینترنتی در میان علاقمندان به فعالیت اقتصادی و کسب و کار اینترنتی نباشد و تا زمانی که با صرف هزینه از توسعه فرهنگ تبلیغات اینترنتی و مزایای رسانه فراگیر اینترنت حمایت نشود این هدف دست یافتنی نمی باشد و نمی توان به موفقیت اقتصادی و تجاری در داخل جامعه مجازی ایرانی و یا جامعه جهانی امیدوار بود. تبلیغات عنصری از فرایند رشد و توسعه اقتصادی محسوب می شود و رابطه مستقیم با رونق اقتصاد دارد و یک نیروی محرک و لازمه کشورهای در حال توسعه مانند ایران است که به سوی تجارت حرفه ای در حرکت هستند و بر همین اساس است که استفاده از دانش و فناوری روز تبلیغات و رسانه فراگیر اینترنت اهمیت می یابد و میتواند دروازه ورود ما به جامعه جهانی و یا بازار کاربران ایرانی نیز باشد.انتظار می رود مسولان و برنامه ریزان با پشتیبانی قانونی و فراهم کردن زیرساخت های تجارت الکترونیک و توسعه فرهنگ تبلیغات اینترنتی ضمن در نظر داشتن مصالح ملی و شرایط جامعه، بستر مناسبی فراهم کنند تا فعالان اقتصادی و علاقمندان به کسب و کار اینترنتی با پذیرش قواعد و مناسبتهای جدید به سرمایه گذاری صحیح در جهت کسب مخاطب اقدام نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد