Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

به مدیران توصیه می‌شود مانند مهندسان بیاندیشید


منبع: www.businessweek.com

اغلب به مهندسان و سایر تکنسین‌ها که به صاحبان کسب و کار تبدیل می‌شوند، توصیه می‌شود مانند کارآفرین‌ها فکر کنند: ریسک‌پذیر باشند و آرزوهای بزرگ داشته باشند. ساشا گورک کارآفرین 60 ساله، اما رویه‌ای خلاف‌این دارد. ‌این کارآفرین می‌گوید: گاهی اوقات کارآفرینان باید بیشتر شبیه مهندسان فکر کنند. «گروک» که معاون و یکی از موسسان شرکت «ناول» است در هر دو سوی‌این معادله قرار داشته. چرا که او به عنوان یک مهندس توانست در آینده کارآفرین موفقی نیز باشد. گروک به عنوان مهندس شیمی‌ در کشور خود روسیه به تحصیل پرداخت و در سال 1987 به آمریکا مهاجرت کرد وقبل از شروع فعالیت کارآفرینانه خود، در انجمن شیمی آمریکا مشغول به کاربود.

«ناول» در سال 2000 در شهر نیویورک تاسیس شد. فعالیت این شرکت اینترنتی گسترش برنامه‌های اطلاعات مهندسی است.‌این شرکت در سرتاسر جهان بیش از600 مشترک دارد که از اطلاعات مهندسی سایت استفاده می‌کنند. ناول 70 کارمند و نزدیک به 30 میلیون دلار درآمد دارد. 300 دانشکده و حدود 100 شرکت بزرگ آمریکایی جزو مشترکان این کمپانی هستند.
در ‌اینجا به چهار مهارت اشاره می‌کنیم که «گورک» معتقد بود کارآفرین‌ها باید آنها را از جعبه ابزار مهندسان قرض بگیرند:
1. تحلیل بازخورد مشتری:
کارآفرینان اغلب شرکت‌هایشان را برای حل مشکلاتی که در زندگی حرفه‌ای خود تجربه کرده‌اند افتتاح می‌کنند. اما هنگامی ‌که کسب‌وکار آنها رشد کرد ارتباط نزدیک خود را با مشتریان از دست می‌دهند و نیاز خواهند داشت افراد جدیدی را به گروه خود وارد کنند.
گورک می‌گوید: «پس از مدتی از شروع کسب و کار، شما باید دست از تکیه بر منابع و مهارت‌های داخلی شرکت بردارید و از افراد جدید استفاده کنید و در ‌این راستا باید به مشتریانی که به آنها خدمات ارائه می‌دهید توجه کنید. تمام آموزش‌هایی که من در20 سال پیش به عنوان مهندس آموختم، امروزه اجرا شدنی و کاربردی نیستند. در آن زمان مهندسان برای انجام محاسبات خود از کامپیوترهای اولیه، خط‌کش و تعدادی کاغذ استفاده می‌کردند.»
باید مطمئن باشید بازخورد و اظهارنظرهای مشتریان فقط به دلیل یک موضوع اتفاقی به وجود نیامده باشد. روشی را برای تشویق مشتریان به دادن بازخورد، فهم بازخورد مشتری و به دست آوردن اطلاعات بیشتر طراحی کنید.
2. ریسک فعالیت خود را برآورد کنید:
افراد کارآفرین باید ریسک‌پذیر باشند ولی قبل از گرفتن هر تصمیم مهمی ‌باید ریسک را محاسبه کرده و عواقب آن را نیز در نظر گرفت و از نظرگورک باید تمام اطلاعات را جمع‌آوری کرد و آموخت چه مقدار هزینه و تلاش برای فهم آنها لازم است.
گورک اعتقاد دارد که در هنگام شراکت در تاسیس ناول با غفلت از انجام تحلیل‌های لازم دچار اشتباه شده. او وشریکش در شمال ‌ایالت نیویورک زندگی می‌کردند، بنابراین شرکت خود را نیز در همان منطقه تاسیس کردند. آنها هرگز به دشواری پیدا کردن نیروی کارمتخصص در چنین محله‌ای (که جمعیت متوسط و امکانات محدود دارد) پی نبرده بودند. گورک می‌گوید: «ما برای اجاره ساختمان شرکت یک قرارداد 5 ساله بستیم که مبلغ اجاره آن هزینه بسیاری داشت. ولی ما مجبور به انتقال مرکز کار به شهر نیویورک شدیم، چرا که نتوانستیم نیروی با استعدادی در آن منطقه جذب کنیم.»
3. در عرصه تکنولوژی از دانش روز مطلع باشید:
امروزه یکی از مهم‌ترین ملزومات موفقیت شرکت‌ها پیروی از تکنولوژی است، اما خرید تکنولوژی‌های جدید بدون تجزیه ‌و تحلیل دقیق هزینه‌ها و ریسک آن غیرعقلانی است.
کارآفرینان معمولا در زمینه تکنولوژی آگاهی کافی ندارند. بنابراین در انتخاب تکنولوژی مورد نیازخود و چگونگی کاربرد آن فقط به راهنمایی دیگران اکتفا می‌کنند.
گورک می‌گوید: «بهتر است صاحبان صنایع قبل از به‌کارگیری تکنولوژی تولیدشان، آگاهی اولیه‌ای در آن زمینه داشته باشند.»
گاهی کارآفرینان در دام خطرناک ناشی از پیروی بیش از حد از تکنولوژی گرفتارمی‌شوند.
گورک می‌گوید: «اگر تامین مالی تکنولوژی به درستی صورت پذیرد کسب وکار شما مزیت رقابتی مطلوبی پیدا خواهد کرد. اما باز هم باید سوال کنید و تحلیل گر باشید و افراطی عمل نکنید. اغلب شما با استفاده از تکنولوژی موجود که کارآیی آن ثابت شده، عملکرد بهتری نسبت به کسانی که مدام خود را با آخرین تکنولوژی روز (که احتمال زیادی دارد دچار شکست شود) هماهنگ می‌کنند، خواهید داشت.
4. به روشی ساده به کسب‌وکار خود بپردازید:
از نظر گورک مهندسان همیشه اعتقاد دارند که ساده‌ترین طراحی‌ها بهترین آنها هستند. هر چه تولیدات پیچیده تر باشند هم کاربرد دشوارتری دارند وهم احتمال شکست آنها بیشتر است.
گورک می‌گوید: «قواعد عملیاتی یکسانی در کسب وکار نیز وجود دارد، شما باید مطمئن باشید که می‌دانید چه موقع باید توقف کنید و به همان میزان رشد در کسب و کار خود بسنده کنید. هنگامی ‌که به عنوان یک کارآفرین به موفقیت اولیه دست پیدا می‌کنید، برای شما بسیار سخت خواهد بود که برای مدتی درنگ کرده و به ارزیابی و بررسی آن بپردازید. گورک اعتقاد دارد زمانی که در ناول تصمیم به توسعه خدمات ارائه شده به مهندسان شیمی‌گرفت، مرتکب اشتباه شد و اجازه داد موفقیت اولیه، او را از هدف خود دور کند.
گورک می‌گوید: «معلوم شد که توسعه خدمات یک امر غیرضروری بوده است. مشتریان انتظار آن را نداشتند و بنابراین برای استفاده از آن آمادگی لازم را نداشتند. شرکت‌های دیگری در بازار بودند که‌این خدمات را خیلی بهتر از ناول ارائه می‌دادند. ما با پیگیری‌این طرح، وقت و هزینه خود را هدر دادیم و از سرعت رشد شرکت کاسته شد، در صورتی که می‌توانستیم ‌این منابع را صرف کاری کنیم که برای شرکت سودمند باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد