Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

دانش داده کاوی روش نوین حل مسئله برای مدیران

بر اساس اعلام دانشگاه MIT دانش داده کاوی یکی از ده دانش در حال توسعه ای است که دهه آینده را با انقلاب تکنولوژیک مواجه خواهد ساخت و بدین رو در سالهای اخیر در دنیا گسترش فوق العاده سریعی داشته است. امروزه در کشورهای توسعه یافته مکان و موضوعی بدون بهره از دانش داده کاوی یافت نمی شود بگونه ایکه این دانش در تمامی شئون این کشور ها و در تمامی حوزه ها نقش دارد.

دانش داده کاوی فرآیند کشف دانش پنهان درون داده ها است که با برخورداری از دامنه وسیع زیرزمینه های تخصصی با توصیف، تشریح، پیش بینی و کنترل پدیده های گوناگون پیرامونی، امروزه دارای کاربرد بسیار وسیع در حوزه های مختلف از جمله صنعتی، پزشکی، ارتباطات، کشاورزی، انرژی، علوم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، نظامی و آموزشی و ... است بگونه ای که امروزه مرز و محدودیتی برای کاربرد این دانش در نظر گرفته نشده و زمینه های کاری این دانش را در تمامی عرصه های برخوردار از داده می دانند.

در طول دهه گذشته حجم زیادی از داده ها در پایگاه داده ها انباشته و ذخیره شده اند و نتیجه این انباشتگی این است که سازمان ها در داده غنی ولی در کسب دانش درون داده بسیار ضعیف می باشند. امروزه میزان داده های در دسترس هر سه سال دو برابر می شود و سازمانی توانا است که قادر باشد حداقل 7 درصد از اطلاعاتش را مدیریت نماید. تحقیقات انجام یافته نشان از آن دارد که سازمان ها امروزه کمتر از یک درصد از داده هایشان را برای تحلیل استفاده می نمایند. بعبارت دیگر امروزه سازمان ها در اطلاعات غرق شده اند در حالیکه گرسنه دانش هستند چرا که سازمان ها داده های زیادی را در تصرف خود دارند درحالیکه هنوز با فقدان دانش پنهان درون داده ها مواجه هستند.

امروزه با توجه به تنوع زیاد مخاطبین، مشتریان، بازارها، تنوع و پیچیدگی خدمات و محیط های کسب و کار، دسترسی به اطلاعات مناسب برای تصمیم گیری صحیح ضروری می باشد. از این‌رو استفاده از راهکار های مناسب برای طبقه بندی و تولید اطلاعات از میان انبوهی از داده ها برای سازمان ها امری ضروری و حیاتی است. دانش داده کاوی پاسخی به این نیاز به منظور کشف دانش پنهان داده‌ها و تامین اطلاعات مورد نیاز مدیران می‌باشد. دانش داده کاوی ابزاری است که مدیران را قادر می سازد تا سریع تر نسبت به آینده عمل نمایند، فعال باشند بجای آنکه واکنش پذیر باشند و بدانند و مطمئن باشند بجای آنکه حدس بزنند . واضح است که با داشتن این قابلیت، سازمان ها قادر می باشند دانش ارزشمندی را از داده هایشان بدست آورند.

دانش داده کاوی سازمان ها را قادر می سازد تا از سرمایه داده هایشان بهره برداری نمایند . این ابزار برای پشتیبان فرایند تصمیم گیری استفاده  می گردد. داده کاوی با پردازش جامع داده و انجام فرایند تصمیم سازی از طریق استخراج دانش با ارزش از داده، تصمیم گیری را برای مدیران سازمان تسهیل می نماید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد