Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

نحوه برخورد با مشکلات شخصی کارکنان

بعضى از کارکنان از نوعى مشکلات شخصى رنج مى‏برندکه مانع حضور به موقع و عملکرد خوب آنهامى شود. اگر بگوئید اعتیاد یا گرفتارى‏هاى جدىخانوادگى بر مسئولیت‏هاى مدیریتى شما تاثیر نمى‏گذاردکاملا ساده اندیشانه برخورد کرده‏اید .صرفا بدلیل اینکه مدیر هستید نمى‏توان گفت که به کلیه ابزار لازم براى رسیدگى به تمامى مشکلات موجود بر سر راهتان مجهز هستید. بسیارى از سازمانهاى داراى مدیران فهیم و هوشیار به این حقیقت پى برده‏اند و اقدام به اجراى برنامه‏هاى مساعدت به کارکنان کرده‏اند

 معمولا این برنامه‏ها از سوى جامعه مورد حمایت قرار مى‏گیرند. در این گونه برنامه ‏ها اغلب منابع حرفه‏اى و تخصصى در دسترس است و کلیه‏ى خدمات موجود در جامعه از طریق آنها ارائه میشود. این فکر ساده لوحانه است که شما به عنوان مدیر ظرفیت و منابع لازم براى حل کلیه مسائل و مشکلات را در اختیار دارید. اگرتلاش کنیم که.وضعیتى یا مشکلى را وراى شایستگى حرفه‏یى و تخصصى خود مورد رسیدگى قرار دهید به احتمال زیاد اوضاع را وخیم‏تر خواهید کرد.
به عنوان مثال مدیران بى تجربه سالهاست که درحل مسئله ى اعتیاد زیردستان (به الکل یا مواد مخدر) با شکست روبرو شده ‏اند. وظیفه و مسئولیت شما به عنوان مدیر نظارت بر این مسئله است که آیا کار ، در حیطه‏ى مدیریت شما ، سالم و صحیح انجام مى‏شود یا خیر ؟ در حالیکه اعتیاد کارمند با انجام این هدف منافات داردو اگر چه نجات یک انسان بعنوان هدفى قانونى و شرعى محسوب مى‏شود اما این کار شما در اغلب اوقات همانند شنادر نقطه‏یى نامعلوم در دریا است! در اینگونه موارد احتمالا لازم است که با کارمند مسئله دار خود مستقیما مواجه شوید اما باید قبل از هرچیز هدف کلى خود را توصیف کنید. هدف شماعبارت از رفع یک مشکل کارى است پس ضرورى است بر این نکته اصرار ورزید که کارمند مشکل آفرین به حل مشکل خود بپردازد؛ و در این میان میتوانید اورا به سوى واحد مساعدت به کارکنان ، راهنمایى کنید. باید این نکته را کاملا مشخص کنید که اگر کارمند مورد نظر اقدام به رفع مشکل خود نکند از کار اخراج خواهد شد. مراقب باشید که این نکته را ظالمانه و با بى تفاوتى بیان نکنید اما در عین حال اطمینان حاصل کنید که قاطعانه بیان شودتا جاى هیچگونه شک و شبهه‏ ایى باقى نماند.افرادى که به دام الکل یا مواد مخدر گرفتار شده‏اند، میتوانند بهترین هنرپیشگان روى زمین باشند. پس اگر مراقب ومحتاط نباشید اینگونه افراد با گریه و زارى ، تظاهر ، حیله و نیرنگ حتى پیراهنتان را از تن شما بیرون میآورند.باید به شنیدن حرفهاى آنها علاقه نشان دهید، اما نه تا آن حد که کارکنان مشکل دار به جاى کار کردن ، وقت زیادى را در اتاق شما به صحبت کردن تلف کنند. میتوان در زمان صرف چاى یا ناهار به صحبت‏هاى آنان گوش داد. با طرح مسئله اعتیادبه الکل یا مواد مخدر منظور این نبوده است که بگوییم این دو مسئله تنها مسائل شخصى کارکنان هستند که شما با آن مواجه میشوید. دیر یا زود در حیطه ى مدیریت خود، هرنوع مشکل ممکن و قابل تصور و حتى غیر قابل تصور را خواهید دید.کارکنان براى خود زندگى تمام عیارى دارند و مشکلاتى باهمسر،فرزندان،والدین، بستگان،همکاران،اعتقادات،رژیم غذایى،عقده‏هاى مختلف و . . . حتى خودشان دارند.
قانون کلی
قانون کلى براى مواجهه با ناتوانى‏هاى انسانى که همیشه به نجات شما خواهد آمد این است که هرگز قضاوت نکنید. مشکلات کارى را حل وفصل کنید و کارکنان را براى حل مشکلات شخصى و خانوادگى شان به جاهاى مناسب و ذیربط راهنمایى کنید. در برخى موارد میتوانید از آنها بخواهید که مشکل خود را سریعا حل کنند؛ زیرا عدم حل مشکل باعث خدشه آوردن به محیط کار خواهد شد. بازهم تکرار میکنیم که قضاوت نکنید تا زندگى ارزش زیستن را داشته باشد.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد