Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

افسانه قیمت محوری در تغییر بازار

در بیشتر موارد شاهد این موضوع بوده ایم که کاهش قیمت به انتخاب محصول توسط مشتری انجامیده است اما این نکته را نباید به اشتباه به عنوان عامل رونق بازار برای یک محصول به حساب آورد و اینگونه تصور کرد که هر محصول (های تک) بر اثر کاهش مناسب قیمت در بازار فراگیر خواهد شد. کاهش قیمت به تنهایی متضمن رونق و فراگیری بازار یک محصول با فناوری پیشرفته نخواهد بود.
به عنوان مثال سیستم های مکان یاب جهانی یا «جی پی اس» را در نظر بگیرید. نمودارهای زیر (میانگین قیمت فروش در برابر تعداد سفارش) ظاهراً مبین این موضوع است که کاهش شدید میانگین قیمت فروش طی دهه 1980 علت اصلی پذیرش این محصول در بازار بوده است.
اما عوامل مهم دیگری نیز در تغییر بازار «جی پی اس» و رونق آن تاثیرگذار بوده اند که از آن جمله می توان به تعداد عوامل ناملموس هدایت بازار به شرح زیر اشاره کرد:

1- (1983) رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا در عکس العمل به اقدام بین المللی برای مقابله با تروریسم به رواج «جی پی اس» و در دسترس عموم قرار گرفتن این وسیله تاکید می کند.
2- (1989) «ماژلان جی پی اس» اولین سفارش تجاری این محصول را تولید و ارسال می کند. دیگر تولیدکنندگان نیز به تبع آن فروش خود را آغاز کردند.
3- (1991) دولت آمریکا اعلام کرد «جی پی اس» تا 15 سال دیگر رایگان و مجانی خواهد بود.
4- (1995) بیست وچهارمین ماهواره که به فضا پرتاب شد، زیرساخت «جی پی اس» را تکمیل کرد و بدون وسیله پوشش جهانی این ابزار را فراهم آورد.
5- (1996) دولت آمریکا اعلام کرد «جی پی اس» در آینده ای نه چندان دور به صورت رایگان و مجانی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
قشر محافظه کار مشتریان در بازار منتظر می مانند تا: یک شرکت معتبر و مورد اعتماد از طریق فردی آشنا محصولی استاندارد را در دسترس قرار دهد که دقیقاً برای تامین نیاز آنان طراحی شده است. به رغم شواهد موجود شاخص قیمت پایین به تنهایی برای تغییر و تحول بازار یک محصول(های تک)کفایت نمی کند.
این سو ء تفاهم به خصوص در حوزه مشاغل مرتبط با انرژی خورشیدی و انرژی های قابل تبدیل و دارای جانشین، رایج و متداول است. به واقع در شرایطی که نرخ الکتریسیته خورشیدی نزدیک به منابع قراردادی و سنتی الکتریسیته باشد دیگر هیچ تضمینی برای فراگیری آن وجود نخواهد داشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد